צור עימנו קשר

חדשות

יזמים מתכננים לבנות מגדלים בני 19 קומות ויותר במרכז העיר

חברת בנייה שבבעלותה שטח של דונם וחצי במרכז העיר מבקשת אישור עקרוני לבנייה של שני מגדלים בני 19 קומות כל אחד. על מנת לממש את התכנית היא מקווה לשכנע את הדיירים המתגוררים בשטח הצמוד לחתום על תכנית פינוי-בינוי. רק לפני כחודש הגישו יזמי פרוייקט בניין 101 תכנית משלהם להגבהת הבניינים שהם עתידים לבנות ל-30 קומות. שתי התכניות הוסרו לעת עתה מסדר היום על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שחייבה את היזמים להגיש תסקירים שיבחנו את ההשלכות על גודשי התנועה באיזור

פורסם

בתאריך

יזם נוסף מבקש לבנות מגדל רב קומות במרכז העיר: חברת הבנייה המקומית "י.ע.ו בע"מ", בבעלותו של הקבלן יעקב וקנין, הגישה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה תכנית להקמת שני בניינים בני 19 קומות על שטח ברחוב בן גוריון בעיר, בו היה ממוקם עד לפני כשנתיים בניין מועצת הפועלים. עם זאת, הוועדה המקומית דחתה השבוע את הדיון בבקשה עד להגשת תסקיר תחבורתי מטעמה של החברה, שיבחן את ההשלכות על גודשי התנועה במרכז העיר, הגבוהים ממילא.

מדובר בשטח בן כדונם וחצי, עליו תכננה החברה בתחילה להקים מבנה בן 12 או 14 קומות לצד מרכז מסחרי. ואולם, במסגרת התכנון שואפת החברה להגדיל את זכויות הבנייה בפרוייקט באופן מהותי, באמצעות הרחבת השטח שעליו הוא יקום: על פי התכנית הראשונית שהגישה החברה, חלק מהפרוייקט שהיא עתידה להקים יהיה גם בשיטת "פינוי-בינוי", כאשר בניין הממוקם מאחורי ובצמידות לשטח הנמצא בבעלותה יפונה מדייריו וייהרס. שטח הבניין שייהרס וכן החנייה הצמודה אליו, בהיקף של כ-2.5 דונם בסך הכל, יועבר לבעלותה של החברה, שתקים עליו את גורדי השחקים ובסיום בנייתם תעניק לכל אחד מהדיירים שפונו דירה באחד הבניינים שתהיה גדולה יותר מהדירות אותן פינו בתחילה. בכך ירוויחו הדיירים נכס חדש ומודרני, השווה פי שניים לפחות מהנכס הנוכחי בו הם מתגוררים. החברה עצמה, מנגד, תוכל ליהנות מהגדלה משמעותית של מספר יחידות הדיור שתוכל לבנות על הקרקע.

לפי התכניות שהוגשו לוועדה, החברה מתכננת להקים מגדלים בעיצוב ייחודי. המגדלים העתידיים צפויים לכלול 16 קומות מגורים כל אחד, כאשר שניהם יהיו מעל קומה נוספת משותפת שתשמש כמרכז מסחרי פתוח הפונה לרחוב. שלוש קומות נוספות יוקמו לצורכי חנייה, מתוכן שתיים תת קרקעיות וקומה אחת נוספת שתשמש חנייה אף היא מעל הקומה המסחרית. בסך הכל, כאמור, יכללו המגדלים 19 קומות, מהן 17 מעל פני הקרקע. לפי ההערכות של גורמים באגף ההנדסה בעירייה, במסגרת התכנית החדשה תוכל החברה לבנות בין 150 ל-200 יחידות דיור במגדלים העתידיים, אם יאושרו. כיום התב"ע (תכנית בניין עיר) החלה על הקרקע אינה מאפשרת בנייה בסדר גודל כזה, ובכל מקרה תידרש החברה לפנות לאישור התכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

ואולם, החברה טרם פנתה לדיירים עצמם בכדי לבקש את אישורם לקידום התכנית, והיא מעדיפה לקבל קודם לכן את אישורה העקרוני של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בטרם תחל בהליכי תכנון מפורטים, לרבות פתיחת משא ומתן מול דיירי הבניין. בחברה מאמינים כי ניתן יהיה לשכנע את הדיירים בנחיצות הפרוייקט וברווח הכלכלי שיפיקו מיישומו.

יש לציין כי על מנת שהפרוייקט יוכל לצאת אל הפועל תצטרך החברה להשיג את הסכמתם של 70 אחוזים מ-40 בעלי הנכסים המתגוררים במבנה, קרי: 28 מבעלי הנכסים יצטרכו לאשר בחתימתם את המיזם בכדי שניתן יהיה ליישם אותו. אלמלא תשיג החברה את החתימות הדרושות, היא תצטרך לחזור לתכנית המקורית, בו תתאפשר בנייה של בניין נמוך יחסית על השטח הנוכחי הנמצא בבעלות החברה.

לא הפרוייקט הראשון

הוועדה המקומית דחתה השבוע, כאמור, את הדיון בנושא עוד בטרם החל, והעבירה ל"י.ע.ו" דרישה להציג בפני חברי הוועדה מסקנות של תסקיר תחבורתי מקיף. לפי החלטת הוועדה, במרכז העיר ישנם כבר כיום עומסי תנועה ערים, ובנייה של מבנים נוספים, בוודאי רבי קומות כגון זה שמבקשת החברה להקים, עלולים להחריף את הבעיה באופן בלתי סביר. בחברה אמרו כי בכוונתם לבצע את התסקיר ולהגיש את מסקנותיו לוועדה כבר בשבועות הקרובים.

פרוייקט גורדי השחקים אותו מבקשת חברת "י.ע.ו" לקדם אינו הראשון במרכז העיר. רק לפני כשבועיים חשפנו כאן ב"המקור" כי חברת "זיו ישראל בע"מ" הגישה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בקשה להגביה את שני המבנים שהיא מתכננת לבנות על השטח בבעלותה ל-30 קומות, מתוכן 5 תת קרקעיות. מדובר בשטח הצמוד למבנה 101 המיתולוגי, שנמצא בסטטוס "מיועד להריסה" כבר קרוב לשני עשורים.

גם במקרה הזה הוועדה הורתה ליזם להגיש תסקיר תחבורתי שיסקור את מצב התחבורה באיזור והשפעת הגדלת זכויות הבנייה על גודשי התנועה, כאשר בהקשר זה יש לציין כי המגדל שמבקשת חברת "י.ע.ו" לקדם את בנייתו נמצא בסמיכות לקרקע בבעלות חברת "זיו ישראל", דבר שעלול להשפיע על החלטת הוועדה. החברה טרם הגישה תסקיר כפי שהתבקשה, אך בכל מקרה, גם אם לא תאושר בקשתה להגבהת המבנים, כבר כיום חלה על הקרקע תכנית המאפשרת בנייה לגובה משמעותי יחסית של עד 18 קומות, מתוכן 16 מעל לפני הקרקע.

אם גורדי השחקנים הללו אכן יאושרו לבסוף על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הרי שהם יצטרפו למגדלים העתידים להיבנות בשכונת "כרמי הנדיב" (לשעבר אחוזת רוטנר) הנבנית בימים אלו בחלקה הדרומי של העיר. ב"כרמי הנדיב" צפויים להיבנות מגדלים בגבהים שונים, כאשר הגבוהים שבהם יהיו בני 21 קומות מעל לפני הקרקע. כעת, עושה רושם שהיזמים מתחרים ביניהם מי יקים את המגדל הגבוה ביותר בעיר. נכון להיום שלושה יזמים מתחרים על התואר הזה, כאשר רק אלו של "כרמי הנדיב" כבר מחזיקים בידיהם תכנית בנייה מאושרת.

האם גם שני היזמים האחרים יצליחו להשיג את האישורים המיוחלים, במה שישנה את קו הרקיע של קריית מלאכי לחלוטין? ההחלטה נתונה לחברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שייתכן ויצטרכו לתת משקל גם לקביעת משרד הבינוי והשיכון כפי שבאה לידי ביטוי בדוח מבקר המדינה שעסקה בתכנון שכונת "כרמי הנדיב". לפי אותה קביעה, גורדי שחקים בגבהים המבוקשים על ידי היזמים אינם מתאימים לאופייה של קריית מלאכי, וישנו ספק אמיתי בנוגע להיתכנותם הכלכלית. "אם היזמים רוצים, למה שלא ניתן להם? גם בתל אביב יש מגדלים גבוהים בצמידות אחד לשני ואף אחד לא חושב שזה לא בסדר", אמר השבוע אחד מחברי ועדת התכנון והבנייה, "הסיכון הכלכלי בסוף נמצא רק בידיים שלהם. הצורך היחידי שלנו הוא להבטיח שהגודש התחבורתי יהיה סביר וסביל". לדבריו, אחת האפשרויות שנבחנות היא שבתמורה לאישור התכניות יחוייבו היזמים בבנייה של חניון תת קרקעי בתחומי הפרוייקטים, כאשר אלו ישמשו את הציבור הרחב.

לחץ להמשך קריאה
- פרסומת -
לחץ להוספת תגובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.