צור עימנו קשר

חדשות

הוא ראש עירייה גרוע // דעה

8 סיבות לכך שאליהו זוהר לא הצליח להביא את השינוי, ושבגינן אפשר להכתירו כאחד מראשי העירייה הכושלים שהיו לנו

פורסם

בתאריך

מה בעצם הופך את ראש העירייה, אליהו זוהר, לגרוע כל כך? מהן הסיבות שעליהן אפשר להצביע ולקבוע שלא בטוח שהיו לנו עוד ראשי עירייה כושלים כמותו, לפחות בטווח ההיסטוריה הנראה לעין? מה באופיו ובהתנהלותו מעורר כל כך הרבה חיבה מחד – ואנטגוניזם מאידך? כנראה שאלו בעצם הם הצעדים שלו בשנה ועוד חמישה חודשים בכהונתו כראש עירייה, מאז נבחר לתפקיד באוקטובר 2013, שהופכים אותו לגרוע כל כך. כי גם אחרי כמעט שליש קדנציה מאחוריו, לא משנה כמה פעמים הוא יגיד לנו אחרת – אין שום התקדמות שאפשר להצביע עליה ולקבוע: הנה, הנה הוא השינוי. ואם אצטרך גם להגדיר את הסיבות הספציפיות שבגינן אפשר להכתיר את זוהר כראש העירייה הכי גרוע שהיה לנו, או לכל הפחות אחד הגרועים שבהם, הנה הן:

  1. כי מיד עם כניסתו לתפקיד הוא פנה למהלך הכי קל, הכי פשוט, הכי מהיר, אבל גם הצעד שהכי פוגע בציבור: העלאת הארנונה. הוא יכול היה לנקוט בשורה של צעדים אחרים, מועילים יותר, אפילו מכניסים יותר, אבל בחר להכניס את היד עמוק לכיסו של הציבור שגם כך נטל המס עליו גבוה משמעותית לעומת ערים אחרות. אם רמת השירותים שהציבור היה מקבל הייתה דומה לערים אחרות, ניחא, אבל גם בזאת ברור שלא כך המצב. ולא, "כדי לקבל שירות כמו בערים אחרות צריך לשלם בהתאם" היא לא סיבה מקובלת. אלו הן רק מילים מכובסות כדי להצדיק העלאה בלתי סבירה של 18% בתעריפי המיסים בתוך שנה אחת.
  1. כי הוא מפר את מילתו באופן סדרתי. כולנו זוכרים את הבטחתו של זוהר לבטל את הפעימה השנייה בהעלאת הארנונה באם הסכם ההכנסות עם המועצה האזורית באר טוביה יאושר. כאשר ההסכם אושר, זוהר התנער מהבטחתו. כששאלנו אותו מה עם יישומה, הוא אפילו טען שלא אלו הדברים שאמר. האזנה להקלטת ישיבת המועצה הוכיחה שאלו הם בדיוק הדברים שאמר. וכולנו גם זוכרים את הבטחותיו החוזרות ונשנות שהנה, עוד רגע וחבר המועצה רן ויצמן, המכהן בניגוד לחוק במועצת העיר, יתפטר/יפוטר ממנה, כפי שנדרש. מאז ההבטחה הראשונה שכך יקרה בהקדם, ועד היום, עברה כבר שנה שלמה. שנה! ולא רק במקרה ויצמן זוהר מעביר מסר שגוי לציבור, לפיו החוק הוא בגדר המלצה בלבד. כך גם בהתנהלותו בתחום התכנון והבנייה, שם ביקש להפסיק הליכים משפטיים נגד עברייני בנייה כדי להכשיר עבירות שנעשו (בניגוד לחוות הדעת של היועצת המשפטית). כך גם בתמיכתו, גם אם נמנע לבסוף בהצבעה במליאת הוועדה, בהקלה שניתנה לקבלן שביקש לשנות תכנית בנייה אחרי שכבר קבע עובדות בשטח.
  1. כי ההסכם עליו חתם עם המועצה האזורית באר טוביה הוא הסכם רע, שמנציח את האפליה, שנותן לה גושפנקא מצד אלו הסובלים ממנה, מאותה אפליה, במשך שנים כה ארוכות. הוא הסכם שקריית מלאכי מקבלת בו מעט מידי ביחס להסכמים דומים שנעשו במקומות אחרים. זוהר טען כל הזמן שמאבק בוועדת הגבולות של משרד הפנים מול באר טוביה עלול לקחת זמן רב, אפילו שנה או שנתיים. אלא שבמציאות, גם חודשים ארוכים אחרי שההסכם הזה נחתם, הוא טרם אושר על ידי משרד הפנים והחל להיות מיושם הלכה למעשה. פנייה לוועדת גבולות הייתה לוקחת, בהתאם למתרחש במקרים דומים אחרים, כמו הזמן שעבר עד כה מיום חתימת ההסכם – ועד שיאושר, לכשיאושר, מתישהו בעתיד.
  1. כי הוא משתמש בעירייה ובקבלנים המספקים לה שירותים כרכבת משא הנושאת בקרונותיה מקורבים ופעילים בדרך לתפקידים בשירות הציבורי. כמה וכמה מפעילי הבחירות של זוהר הפכו בחודשים האחרונים לעובדי עירייה או לחילופין, התקבלו לעבודה אצל קבלנים שמספקים לעירייה שירותים שונים, מניקיון הרחובות ופינוי פחי האשפה, דרך ניקיון משרדי העירייה ועד שכירת יועצים עצמאיים שימסרו את שירותי הייעוץ שלהם בתשלום חודשי של אלפי שקלים רבים. ברשימה הזאת של תומכים שהפכו לעובדים, אפשר, בלי מאמץ גדול מידי, למצוא לפחות עשרה שמות.
  1. כי בזמן שהוא מטיף לחיסכון בכספי ציבור, הוא נתן את ידו לבזבוז לא הכרחי שלהם. כך היה בהכנסה של מזכירת לשכה חדשה והעברתה של המזכירה הקודמת לתפקיד מזכירת סגני ראש העירייה, בתנאי שכר מיטיבים יחסית. כך היה בקליטתה לעבודה של מזכירת הוועדה לתכנון ובנייה, גם כן בתנאים מועדפים, עוד בטרם עזבה המזכירה הקודמת (שבינתיים הודיע בית המשפט כי הוא מבטל את פיטוריה). כך היה גם בשליחתו של גזבר העירייה ללימודי קורס "גזברים ברשויות המקומיות".
  1. כי בתקופתו, גם אם הקצרה עד כה, גוועה עד מותה קבוצת הכדורגל המקומית, מכבי קריית מלאכי. בהעדר תקציב מהעירייה, לראשונה זה שנים ארוכות, גורלה של הקבוצה נגזר עוד בטרם החלה העונה. 400 אלף שקלים מהמועצה האזורית באר טוביה הם לא יותר מאשר פלסטר על פצע פתוח שדורש תפרים. חובות העבר של הקבוצה אולי לא נוצרו בתקופתו של זוהר, אולם מתוקף תפקידו, ומתוקף היות הקבוצה הלכה למעשה קבוצה עירונית, שמאות, ואולי אלפים רואים בה את ביתם – האחריות היא בהחלט עליו. לטוב ולרע. הפעם זה לרע. בגדול לרע.
  1. כי הוא מתעסק יתר על המידה בקוסמטיקה, ומשאיר את המהות ללא נודע. ספסלים, גינות מטופחות ועצים מכוסחים זה יפה, אך ראש עירייה צריך לבלות את מרבית זמנו בכנסת, בין משרדי הממשלה, בין הפקידים הבכירים, בין השרים שיושבים על השאלטר התקציבי. ראש עירייה צריך להביא תקציבים חדשים, לשכנע ולרתום את משרדי הממשלה הרלוונטיים לבצע פרוייקטים חדשים בעיר. נכון לרגע זה, שום דבר מעבר למה שמקובל לא נעשה. שום תקציב מיוחד לא ניתן. קריית מלאכי לא זכתה להעדפה המתקנת שהיא ראויה לה מממשלת ישראל. והכל קרה בזמן שמפלגתו של זוהר, "הבית היהודי", יושבת כחברה בכירה בממשלה.
  1. כי בסך הכל, אופיו של אליהו זוהר נוח, הוא טוב בדיבורים, אבל חלש במעשים. כמעט שנה וחצי אחרי שהחל לכהן כראש עירייה, אין ולו דבר אחד שנעשה ואפשר להצביע עליו כמחולל שינוי משמעותי, משנה מציאות מוחלט, הופך כיוון. אין תהליך אחד שאפשר להסתכל עליו ולקבוע שהנה הוא מה שבעוד שנה, שנתיים, שלוש או חמש שנים ייחשב כהצלחה שעליה יהיה חתום ראש העירייה המכהן. כי שנה וחצי אחרי שקיבל את התואר "ראש העירייה", אליהו זוהר עדיין לא מתנהג ככזה. הוא עדיין לא הבין מה תפקידו, מהן חובותיו ומה עליו לעשות כדי להביא את השינוי שהעיר כה מייחלת לה. ואחרי הכל, אי אפשר להאשים אותו. הוא פשוט בא עם אפס ניסיון לתפקיד שדורש ערימות ממנו.
לחץ להמשך קריאה