צור עימנו קשר

באר טוביה

תפור במידות גדולות

חשיפת "המקור": כך עורר המכרז (השני) לתפקיד מנהל משאבי אנוש של המועצה האזורית באר טוביה, שעבר שינויים מרחיקי לכת והפך את המנהל העתידי לבעל סמכויות נרחבות "כמעט כמו של ראש המועצה", סערה רבתי במסדרונות המועצה והפך לשיחת היום בקרב הנבחרים, הפקידים והמנהלים השונים. "לא יתכן שיינתנו סמכויות כל כך נרחבות למנהל כלשהו ברשות מקומית, בכיר ככל שיהיה. יש למצוא מי החליט להוסיף את הסעיפים המדוברים במכרז", אמר גורם במועצה. ולמה בכלל היה צורך במכרז שני במספר? כל הפרטים בכתבה

פורסם

בתאריך

סערה גדולה במועצה האזורית באר טוביה בעקבות פרסום מוזר במיוחד של מכרז לתפקיד מנהל משאבי אנוש. ממידע שהגיע לידי "המקור" ונחשף כעת לראשונה עולה כי עובדת בכירה במועצה הגישה לאחרונה תלונה במשרד הפנים נגד פרסום המכרז.
הליך פשוט ושגרתי של פרסום מכרז לתפקיד 'מנהל אגף משאבי אנוש ומינהל' הפך לפארסה של ממש, ולשיחת היום בקבוצת הוואטסאפ של חברי המליאה של המועצה שמתחו ביקורת חריפה נוכח ההתנהלות סביב המכרז וטענו כי מדובר באירוע תמוה במיוחד.
תחילת הסאגה עם כניסתו לתפקיד של קובי אביבי. כבר בחודש נובמבר, החליט ראש המועצה לפצל את תפקידה של הגב' אסתר עמוס, מנהלת מדור שכר וכוח אדם, כך שהותיר בידה את תחום כוח האדם בלבד (מבלי לפגוע בתנאי שכרה).
ימים ספורים לאחר מכן פרסמה המועצה מכרז חיצוני לתפקיד מנהל אגף משאבי אנוש ומינהל. מייד לאחר שהמכרז פורסם- שלחה עמוס עצמה מכתב תלונה לממונה על המחוז במשרד הפנים, בו דרשה בין השאר לחייב את המועצה לפרסם גם מכרז פנימי, כמתחייב בחוק, ולאפשר לה להתמודד על התפקיד.
משרד הפנים חייב את המועצה לפרסם מכרז חדש לתפקיד 'מנהל אגף משאבי אנוש ומינהל', וזה פורסם כנדרש ונסגר ביום רביעי שעבר. אולם, מה שהחל כמיני סערה אחרי המכרז הראשון, הפך אחרי פרסום המכרז השני לסערה גדולה- כזו שקשה לדעת אם ניתן יהיה לעצור אותה.
גורמים רבים במועצה, ביניהם חברי מליאה, הופתעו לגלות כי המכרז השני שפורסם אינו זהה למכרז הראשון, זאת חרף העובדה שמדובר באותו תפקיד. ״המכרז הראשון היה שונה ממכרזים על תפקיד מנהל אגף משאבי אנוש ומינהל שפורסמו ברשויות אחרות", סיפר אחד המנהלים הבכירים במועצה. "הוא היה משודרג יותר ועם הרבה סמכויות. אבל ההפתעה הגדולה הייתה דווקא במכרז השני, ששונה בצורה משמעותית. יש יאמרו שזה כבר לא מכרז לתפקיד מנהל כוח אדם, אלא מכרז לבחירת מנכ״ל מועצה״, הוסיף.

דורשים הבהרות

גורמים אחרים במועצה האזורית באר טוביה, ובהם חברי מליאה ועובדים בכירים, העלו השבוע סימני שאלה רבים נוכח "שדרוג" הסמכויות כחלק מהמכרז החדש וציינו כי אפילו תפקיד מנכ"ל העירייה נראה זוטר ביחס למה שיועד למנהל מחלקת כוח האדם החדש. "מישהו הוסיף סעיפים שאינם קשורים כלל לתפקיד. אלה סעיפים שמעלים תהיות בקרב לא מעט מחברי המליאה, כך שכולם שואלים מה הסיבה שמכרז פשוט למנהל כח אדם הופך למכרז עוצמתי כל כך", אמר אחד מחברי המליאה של המועצה השבוע. "איך ולמה הוסיפו במכרז השני סעיפים שהופכים את המועמד/ת לתפקיד להיות הרבה מעבר למנהל כח אדם, הרבה מעבר למנכ״ל המועצה האזורית באר טוביה?״, תהה.
כאמור, הסעיפים החדשים, אלה המקנים המון עוצמה וכוח, היו אלה שהציתו בעיקר את התבערה שגרמה לביקורת קשה על המכרז. מה שהחל כביקורת של בודדים מאחורי הקלעים, יצא החוצה בשבוע האחרון והפך לשיח המרכזי במועצה. חברי מליאה רבים תקפו בצורה קשה את פרסום המכרז במתכונתו השנייה וציינו שהם ידרשו הבהרות בנוגע לשינויים שנעשו בו. בקבוצות הוואטסאפ השונות של חברי המליאה הם יצאו נגד המכרז, ואף ציינו כי בכוונתם להתנגד לו במתכונתו החדשה.
״איך מכרז רשמי למנהל משאבי אנוש במועצה הפך למכרז שהוא בפועל מכוון למכרז עבור מנכ״ל המועצה? קראתי את המכרז פעם אחת וחשבתי שלא קראתי טוב, קראתי אותו פעם נוספת ונדהמתי. מי האדם שהוסיף את הסעיפים המוזרים, סעיפים שכלל אינם נוגעים למנהל כח אדם״, אמר חבר מליאה אחר, וחברו הוסיף: ״ראש המועצה פיטר את המנכ״ל והודיע כי אין בכוונתו למנות מנכ״ל חדש. פרסום המכרז השני בו נוספו סעיפים חדשים ומוזרים, מבהירים לכל מי שמבין עניין כי מדובר בתפקיד מנכ״ל מועצה לכל דבר ועניין, רק בלי המילה מנכ״ל. הסמכויות שהמכרז המתוקן מקנות לבעל התפקיד, לא היו מעולם במועצה שלנו ולא במועצות אחרות. על פי סעיפי המכרז, העוצמה שמקבל האדם שייבחר, היא הרבה מעבר למנהל משאבי אנוש, אפילו מעבר למנכ״ל מועצה. זה תפקיד שמתקרב לראש מועצה בפועל. זה הזוי״.

מהן הסמכויות?

המכרז שפורסם באתר המועצה ניתן עדיין להורדה באתר הרשמי, וכולל את הסעיפים המובנים מאליהם כחלק מהגדרת התפקיד החשוב, ובהם "גיבוש, התוויית וביצוע מדיניות הרשות המקומית בתחומי ארגון, מינהל ומשאבי אנוש לרבות הובלת תהליכים ארגוניים ברשות״.
אולם, הסעיפים הבאים הם אלה שהצליחו להדליק את חברי המליאה ואת הפקידים הבכירים במועצה: ריכוז וניהול ועדת השלושה, אחריות על מעקב ביצוע החלטות, ריכוז וניהול מכרזי הרשות, אחריות על ניהול אתר האינטרנט של המועצה, אחריות על פרסומי הרשות בתקשורת, ניהול ואחריות המערכת התפעולית/טכנית ועוד.
אגב, במכרז הראשון שפורסם, נכתב כי בעל המשרה יהיה כפוף למנכ״ל המועצה או לראש המועצה. במכרז השני, המשודרג, נכתב כי מי שיבחר יהיה כפוף לראש הרשות בלבד, מה שככל הנראה מרמז כי לראש המועצה אביבי אין כל כוונה למנות מנכ״ל, וכי האדם שיבחר יהיה למעשה מנכ״ל בפועל.
במאפייני העשייה הייחודיים הנדרשים לתפקיד, נכתב בין השאר כי מדובר ״בעבודה בשעות בלתי שגרתיות״ וב״עבודה בתנאי לחץ״, שני משפטים המופיעים במכרזים למנהל משאבי אנוש גם ברשויות אחרות, אולם בסעיף האחרון, 'כישורים אישיים', צויין שוב בצורה מעוררת תהיות כי: "המועמד שייבחר צריך לגלות 'נכונות לעבודה מאומצת'. ואם זה לא מספיק, נכתב שוב כי המועמד צריך לגלות: ״נכונות לעבוד בשעות בלתי שגרתיות בהתאם לצורך״.
מי שנחשבת לבכירה שבעובדי המועצה ולמקורבת ביותר לראש המועצה קובי אביבי, הגזברית הוותיקה צופי צור, עשויה למעשה להיות זו שחלק מסמכויותיה יפגעו לכאורה אם אכן ימונה מנהל/ת אגף משאבי אנוש חדש בקריטריונים שנקבעו, כיוון שלמעשה הסעיפים הבלתי שגרתיים שהוכנסו למכרז מתנגשים בסמכויותיה של צור.
עם זאת, מה שהרתיח את חברי המליאה והפקידות הבכירה במועצה סביב סעיפי המכרז היה בעיקר סעיף 'ריכוז וניהול של ועדת השלושה', הוועדה בה חברים ראש המועצה, הגזברית והיועץ המשפטי. גם סעיף האחריות על מכרזי המועצה, מכרסם הלכה למעשה בסמכויות של ועדת המכרזים, ופוגע ישירות בתפקידו ובמעמדו של יו״ר הוועדה אלכס גולדפרב.
״סעיף האחריות על ביצוע החלטות המועצה מקנה לאדם שייבחר מעמד של מנכ״ל, אפילו קצת יותר מזה. אלה סמכויות של 'כמעט ראש מועצה'. הסעיף הזה בעצם גם מרמז שאנו הפקידים הבכירים לא מסוגלים להיות אחראים בין השאר על ביצוע ההחלטות שלנו עצמנו. הוא לא רק נותן עוצמה למועמד שייבחר, אלא גם, ואולי בעיקר, מזלזל בנו״, אמר בשיחה עם "המקור" אחד הפקידים הבכירים במועצה, וחבר מליאה אחר, שנחשב לאופוזיציונר של ראש המועצה אביבי, הבהיר כי בכוונתו לבקש תשובה ברורה לשאלת זהות האיש שהחליט להוסיף את הסעיפים המוזרים למכרז השני, וכן זהות האדם שכתב אותן. ״סעיף 4 בעיקרי התפקיד מחייב ידע וניסיון בעבודה מוניציפלית. גם בסעיף 5 נכתב כי האדם שייבחר יהיה חייב להכיר את עבודתן של מועצות אזוריות, כולל הוועדות של המועצה. שני הסעיפים הללו מחייבים שהאדם שייבחר יהיה עם ניסיון רב בתחום המוניציפלי של מועצה אזורית, כך שברור כי לא מדובר בהיכרות וניסיון של פקידה״, ביקש לחדד חבר המליאה.
כך או כך, לכולם ברור כי הסערה סביב המכרז הכפול ותוצאותיו העתידיות תמשיך ללוות את המועצה, נבחריה ועובדיה בשבועות הקרובים.

לחץ להמשך קריאה
תגובה אחת

תגובה אחת

  1. בצלאל אלון

    24/02/2019 ב 11:15

    כתושב אחד מישובי המועצה אני מרגיש שיש קבוצה במליאת המועצה שעדיין לא השלימה עם בחירתו של ראש מועצה חדש קובי אביבי.בשבוע שעבר נכתב שידו הארוכה שלחה מכתבי שימוע מתיאלנד כאילו שפחד למסור אותם בהיותו במשרד(רציתם להקטין אותו כפחדן).השבוע צץ דבר חדש >מנכ'ל על ומכרז כפול ומה לא . השמצות לא יואילו לאף אחד מי שמרעיל את האוירה צריך לשמור על זנבוץ אני כותב בכאב כי אני מכיר את קובי משרות צבאי משותף במשך כ ארבעים שנה. נסן לשנות כיוון כי נבחרתם לעזור ולא להרוס .תודה ובהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.