צור עימנו קשר

חדשות

תושבי תימורים נגד הרחבת איזור התעשייה: "חוששים מכאוס"

פורסם

בתאריך

לאחרונה חשף "המקור" כי מינהל התכנון צפוי לבטל את התנאים בתב"ע המחייבים בניית מחלף בצומת תימורים בטרם שיווק שטחים נוספים באיזור התעשייה הסמוך. השבוע הבהיר יו"ר ועד התושבים בתימורים, עופר אביב, כי בכוונתם להתנגד לשינוי התב"ע ולדרוש פיתרון לגודשי התנועה העשויים להיווצר. "אנחנו רוצים שאיזור התעשייה יתרחב, אבל רק בתנאים המפורטים וכפי שהובטח לנו"

מכשול חדש ובלתי צפוי בדרך לאכלוס מלא של איזור התעשייה תימורים: תושבי המושב הסמוך הודיעו השבוע כי בכוונתם להתנגד להרחבת שטחו של איזור התעשייה עד למתן פיתרון תחבורתי מלא שימנע גודשי תנועה אשר עשויים להיווצר במקום ולפגום באיכות חייהם. התנגדות המושב עשויה לגרום לעיכוב מהותי ואף לביטול מוחלט של כוונת העירייה לשווק ולאכלס שטחים נוספים באיזור התעשייה.

איזור התעשייה תימורים כולל 484 אלף מטרים של שטחי תעשייה, מסחר ומלאכה הבנויים על קרקע בהיקף של יותר מ-600 דונמים, המהווים את שלב א' של איזור התעשייה. התב"ע (תכנית בניין עיר) החלה על הקרקע קובעת שלבי ביצוע ביחס לשיווקו ואכלוסו, כאשר כל שיווק של שטחים נוספים מחייב שינויים בתחום תשתיות התחבורה והתאמתן לגידול הצפוי בהיקף כלי הרכב והמשאיות שיעשו שימוש בכבישים המובילים אל איזור התעשייה. על פי התכנית הנוכחית, ניתן לאכלס שטחים בהיקף כולל של 240 אלף מטרים – כמחצית מכלל השטחים בשלב א' – במצב התחבורתי הקיים. נזכיר כי לפני מספר שנים בוצעו עבודות נרחבות בצומת הכניסה לכיוון מושב תימורים ואיזור התעשייה (כביש 40), ובמסגרתן הורחב קטע הכביש והותקן רמזור להסדרת התנועה.

כיום מאוכלסים באיזור התעשייה תימורים, הנמצא בבעלותה של עיריית קריית מלאכי, כ-80 אלף מטרים מתוך 480 אלף המתוכננים בסך הכל בשלב א'. מדובר ב-156 דונמים מתוך 620 עליהם צפוי להתפרס כלל איזור התעשייה. בימים אלו נמצאים בשלבי תכנון וביצוע כמה עשרות אלפי מטרים נוספים של מפעלים שייבנו על שטחים שכבר שווקו, בהם מפעל לייצור ואחסון מוצרי חשמל, מפעל נייר ומשטחי עץ, מפעל מגבונים ושני מפעלים לייצור מוצרי בשר ודגים.

עם הקמתם של המפעלים שבעליהם כבר זכו בשטחים באיזור התעשייה, יהיו בו שטחים בנויים בהיקף של 240 אלף מטרים, ובכך יושלם למעשה שלב הביצוע הראשון על פי תכנית הבנייה. התכנית קובעת כי אם תרצה המדינה להביא לשיווק שטחים נוספים של איזור התעשייה, יהיה עליה לבנות בצומת הכניסה לאיזור התעשייה מחלף תנועה שיאפשר גישה נוחה לאיזור ולמנוע עומסי תנועה על ציר הדרך הקיים. עלות בניית מחלף כזה עשויה להגיע עד לכדי מאות מיליוני שקלים, ובעירייה הבינו כבר לפני זמן רב כי אין בכוונת המדינה להשקיע סכומים כה גדולים בשדרוג הצומת.

לכן, בשנתיים האחרונות פעלו בעירייה על מנת לשכנע את מינהל התכנון לוותר על דרישות מיחלוף הצומת, להסתפק במצב הקיים ולאפשר שיווק ובנייה של מאות דונמים נוספים במה שיכפיל את שטחו הבנוי של איזור התעשייה. לטענת העירייה, תנאי התכנית נקבעו לפני שנים רבות, שעה שכביש 6 לא היה כה מפותח ונפח התנועה בכביש 40 היה גדול ומשמעותי בהרבה מכפי שהוא היום. בתחילה סירבו מהנדסי מינהל התכנון להיענות לבקשת העירייה, ומבדיקה שערכו מצאו כי משמעות אישור שיווק שטחים נוספים עשוי להיות פקקי ענק בכניסה לאיזור התעשייה.

למרות זאת, לפני כחודש נרשמה התפתחות דרמטית, כאשר "המקור" חשף כי לאחר לחצים כבדים שהופעלו על ידי העירייה, זר בו מינהל התכנון מעמדתו הראשונית והחליט לאפשר שיווק מלא של איזור התעשייה מבלי לבצע שינויים תחבורתיים כלשהם בצומת הכניסה לאיזור התעשייה, המהווה גם את צומת הכניסה למושב תימורים. שבוע לאחר חשיפת "המקור" כינס ראש העירייה, אליהו זוהר, מסיבת עיתונאים מיוחדת בה בישר באופן רשמי על החלטת מינהל התכנון. "זו בשורה גדולה לעתיד של קריית מלאכי", אמר אז, והעריך כי שיווק כלל השטחים של שלב א' באיזור התעשייה יביאו להכנסה כספית של עשרות מיליוני שקלים בשנה לעירייה.

התושבים חוששים לפגיעה באיכות החיים

אלא שייתכן והחגיגות היו מוקדמות מידי. החלטת מינהל התכנון לבטל את הסעיף בתב"ע הקובע כי אכלוס מלא של איזור התעשייה יותנה בשדרוג צומת הכניסה בכביש 40 צריכה עוד לעבור הליך ארוך בטרם תיושם. ההחלטה דורשת שינוי של תכנית בניין העיר החלה על השטח, דבר הנמצא בסמכותה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. במסגרת שינוי התב"ע, תצטרך הוועדה לדון בנושא, לקבל את חוות הדעת של גורמי המקצוע השונים וכן לאפשר לציבור להגיש התנגדויות לביטול הסעיף בתכנית.

כאן נכנסים לתמונה תושבי המושב תימורים, שצפויים להגיש התנגדות מפורטת לשינוי התכנית שתאפשר את המשך שיווק השטחים באיזור התעשייה. לטענת התושבים, ביטול התנאי המחייב בניית מחלף צפוי לגרום לפגיעה קריטית באיכות חייהם כתוצאה ממאות ואף אלפי המשאיות שייכנסו וייצאו מאיזור התעשייה מידי יום. "אנחנו שמחים ורוצים שאיזור התעשייה יצמח ויגדל, אבל אנחנו לא רוצים שאף אחד יסבול כתוצאה מהצמיחה הזאת", אמר ל"המקור" יו"ר הוועד המקומי של תימורים, עופר אביב. לדבריו, "הובטח לנו שהתנאי לגידול נוסף של איזור התעשייה יהיה פיתוח המחלף בצומת הכניסה בדמות הגדלת נפח הכניסה והיציאה וכן הוספת כביש גישה לאיזור התעשייה ישירות מצומת קסטינה. הדבר הזה גם מתועד ברשומות וכך צריך להיות". אביב הבהיר כי בשלב זה תושבי המושב מעודכנים בהתפתחויות הצפויות רק מכלי התקשורת, וטרם נעשו צעדים רשמיים מצד מוסדות התכנון לצורך המשך פיתוח איזור התעשייה במתכונת התחבורתית הנוכחית. "ברגע שהדברים יפורסמו באופן רשמי נפנה למוסדות הרלוונטיים, נבהיר שאנחנו תומכים בהרחבת הבנייה באיזור התעשייה – אך בכפוף למה שהובטח לנו וכפי שמופיע בתב"ע המקורית. באיזור תעשייה כל כך גדול צריך שיהיה כביש גישה ראוי לשמו, עם שני נתיבים לפחות. אחרת הדבר עלול לפגוע באיכות החיים שלנו כתושבים וגם להיות מסוכן מבחינה בטיחותית", אמר.

משמעות ההתנגדות הצפויה של תושבי מושב תימורים להרחבת איזור התעשייה במתכונת עליה הכריזה העירייה היא כי יישום ההרחבה עשוי להידחות לפרק זמן לא ידוע. להערכת גורמי מקצוע בעירייה עימם שוחחנו השבוע, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ובמינהל התכנון צפויים להתייחס בכובד ראש לעמדת התושבים, בייחוד לאור העובדה שגם גורמי המקצוע במוסדות התכנון עצמם כבר קבוע יותר מפעם אחת כי ישנו קושי של ממש לאפשר שיווק שטחים נוספים באיזור התעשייה מבלי לבצע שינויים תנועתיים ולשדרג את צומת הכניסה אליו. האפשרות שהציג אביב לבנייה של כביש גישה נוסף שיאפשר כניסה ויציאה לאיזור התעשייה, ייתכן ישירות מצומת קסטינה עצמו, עשויה להיבחן ברצינות על ידי העירייה ולהיות מוצעת ליישום בפני הוועדה המחוזית ומינהל התכנון. "זו אפשרות זולה יחסית שתעלה כמה מיליוני שקלים לכל היותר", אמר גורם בכיר בעירייה. אפשרות שכזאת עשויה לגרום בכל מקרה לעיכוב רב, שכן היא דורשת בכל מקרה שינוי תב"ע וייתכן אף הפקעת שטחים ושינוי ייעודם.

מהעירייה נמסר בתגובה: "כשנקבל את התנגדות התושבים, נתייחס לטענות באופן מסודר".

לחץ להמשך קריאה
- פרסומת -
לחץ להוספת תגובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.