צור עימנו קשר

חדשות

תושבי תימורים נגד הרחבת איזור התעשייה: "חוששים מכאוס"

פורסם

בתאריך

לאחרונה חשף "המקור" כי מינהל התכנון צפוי לבטל את התנאים בתב"ע המחייבים בניית מחלף בצומת תימורים בטרם שיווק שטחים נוספים באיזור התעשייה הסמוך. השבוע הבהיר יו"ר ועד התושבים בתימורים, עופר אביב, כי בכוונתם להתנגד לשינוי התב"ע ולדרוש פיתרון לגודשי התנועה העשויים להיווצר. "אנחנו רוצים שאיזור התעשייה יתרחב, אבל רק בתנאים המפורטים וכפי שהובטח לנו"

מכשול חדש ובלתי צפוי בדרך לאכלוס מלא של איזור התעשייה תימורים: תושבי המושב הסמוך הודיעו השבוע כי בכוונתם להתנגד להרחבת שטחו של איזור התעשייה עד למתן פיתרון תחבורתי מלא שימנע גודשי תנועה אשר עשויים להיווצר במקום ולפגום באיכות חייהם. התנגדות המושב עשויה לגרום לעיכוב מהותי ואף לביטול מוחלט של כוונת העירייה לשווק ולאכלס שטחים נוספים באיזור התעשייה.

איזור התעשייה תימורים כולל 484 אלף מטרים של שטחי תעשייה, מסחר ומלאכה הבנויים על קרקע בהיקף של יותר מ-600 דונמים, המהווים את שלב א' של איזור התעשייה. התב"ע (תכנית בניין עיר) החלה על הקרקע קובעת שלבי ביצוע ביחס לשיווקו ואכלוסו, כאשר כל שיווק של שטחים נוספים מחייב שינויים בתחום תשתיות התחבורה והתאמתן לגידול הצפוי בהיקף כלי הרכב והמשאיות שיעשו שימוש בכבישים המובילים אל איזור התעשייה. על פי התכנית הנוכחית, ניתן לאכלס שטחים בהיקף כולל של 240 אלף מטרים – כמחצית מכלל השטחים בשלב א' – במצב התחבורתי הקיים. נזכיר כי לפני מספר שנים בוצעו עבודות נרחבות בצומת הכניסה לכיוון מושב תימורים ואיזור התעשייה (כביש 40), ובמסגרתן הורחב קטע הכביש והותקן רמזור להסדרת התנועה.

כיום מאוכלסים באיזור התעשייה תימורים, הנמצא בבעלותה של עיריית קריית מלאכי, כ-80 אלף מטרים מתוך 480 אלף המתוכננים בסך הכל בשלב א'. מדובר ב-156 דונמים מתוך 620 עליהם צפוי להתפרס כלל איזור התעשייה. בימים אלו נמצאים בשלבי תכנון וביצוע כמה עשרות אלפי מטרים נוספים של מפעלים שייבנו על שטחים שכבר שווקו, בהם מפעל לייצור ואחסון מוצרי חשמל, מפעל נייר ומשטחי עץ, מפעל מגבונים ושני מפעלים לייצור מוצרי בשר ודגים.

עם הקמתם של המפעלים שבעליהם כבר זכו בשטחים באיזור התעשייה, יהיו בו שטחים בנויים בהיקף של 240 אלף מטרים, ובכך יושלם למעשה שלב הביצוע הראשון על פי תכנית הבנייה. התכנית קובעת כי אם תרצה המדינה להביא לשיווק שטחים נוספים של איזור התעשייה, יהיה עליה לבנות בצומת הכניסה לאיזור התעשייה מחלף תנועה שיאפשר גישה נוחה לאיזור ולמנוע עומסי תנועה על ציר הדרך הקיים. עלות בניית מחלף כזה עשויה להגיע עד לכדי מאות מיליוני שקלים, ובעירייה הבינו כבר לפני זמן רב כי אין בכוונת המדינה להשקיע סכומים כה גדולים בשדרוג הצומת.

לכן, בשנתיים האחרונות פעלו בעירייה על מנת לשכנע את מינהל התכנון לוותר על דרישות מיחלוף הצומת, להסתפק במצב הקיים ולאפשר שיווק ובנייה של מאות דונמים נוספים במה שיכפיל את שטחו הבנוי של איזור התעשייה. לטענת העירייה, תנאי התכנית נקבעו לפני שנים רבות, שעה שכביש 6 לא היה כה מפותח ונפח התנועה בכביש 40 היה גדול ומשמעותי בהרבה מכפי שהוא היום. בתחילה סירבו מהנדסי מינהל התכנון להיענות לבקשת העירייה, ומבדיקה שערכו מצאו כי משמעות אישור שיווק שטחים נוספים עשוי להיות פקקי ענק בכניסה לאיזור התעשייה.

למרות זאת, לפני כחודש נרשמה התפתחות דרמטית, כאשר "המקור" חשף כי לאחר לחצים כבדים שהופעלו על ידי העירייה, זר בו מינהל התכנון מעמדתו הראשונית והחליט לאפשר שיווק מלא של איזור התעשייה מבלי לבצע שינויים תחבורתיים כלשהם בצומת הכניסה לאיזור התעשייה, המהווה גם את צומת הכניסה למושב תימורים. שבוע לאחר חשיפת "המקור" כינס ראש העירייה, אליהו זוהר, מסיבת עיתונאים מיוחדת בה בישר באופן רשמי על החלטת מינהל התכנון. "זו בשורה גדולה לעתיד של קריית מלאכי", אמר אז, והעריך כי שיווק כלל השטחים של שלב א' באיזור התעשייה יביאו להכנסה כספית של עשרות מיליוני שקלים בשנה לעירייה.

התושבים חוששים לפגיעה באיכות החיים

אלא שייתכן והחגיגות היו מוקדמות מידי. החלטת מינהל התכנון לבטל את הסעיף בתב"ע הקובע כי אכלוס מלא של איזור התעשייה יותנה בשדרוג צומת הכניסה בכביש 40 צריכה עוד לעבור הליך ארוך בטרם תיושם. ההחלטה דורשת שינוי של תכנית בניין העיר החלה על השטח, דבר הנמצא בסמכותה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. במסגרת שינוי התב"ע, תצטרך הוועדה לדון בנושא, לקבל את חוות הדעת של גורמי המקצוע השונים וכן לאפשר לציבור להגיש התנגדויות לביטול הסעיף בתכנית.

כאן נכנסים לתמונה תושבי המושב תימורים, שצפויים להגיש התנגדות מפורטת לשינוי התכנית שתאפשר את המשך שיווק השטחים באיזור התעשייה. לטענת התושבים, ביטול התנאי המחייב בניית מחלף צפוי לגרום לפגיעה קריטית באיכות חייהם כתוצאה ממאות ואף אלפי המשאיות שייכנסו וייצאו מאיזור התעשייה מידי יום. "אנחנו שמחים ורוצים שאיזור התעשייה יצמח ויגדל, אבל אנחנו לא רוצים שאף אחד יסבול כתוצאה מהצמיחה הזאת", אמר ל"המקור" יו"ר הוועד המקומי של תימורים, עופר אביב. לדבריו, "הובטח לנו שהתנאי לגידול נוסף של איזור התעשייה יהיה פיתוח המחלף בצומת הכניסה בדמות הגדלת נפח הכניסה והיציאה וכן הוספת כביש גישה לאיזור התעשייה ישירות מצומת קסטינה. הדבר הזה גם מתועד ברשומות וכך צריך להיות". אביב הבהיר כי בשלב זה תושבי המושב מעודכנים בהתפתחויות הצפויות רק מכלי התקשורת, וטרם נעשו צעדים רשמיים מצד מוסדות התכנון לצורך המשך פיתוח איזור התעשייה במתכונת התחבורתית הנוכחית. "ברגע שהדברים יפורסמו באופן רשמי נפנה למוסדות הרלוונטיים, נבהיר שאנחנו תומכים בהרחבת הבנייה באיזור התעשייה – אך בכפוף למה שהובטח לנו וכפי שמופיע בתב"ע המקורית. באיזור תעשייה כל כך גדול צריך שיהיה כביש גישה ראוי לשמו, עם שני נתיבים לפחות. אחרת הדבר עלול לפגוע באיכות החיים שלנו כתושבים וגם להיות מסוכן מבחינה בטיחותית", אמר.

משמעות ההתנגדות הצפויה של תושבי מושב תימורים להרחבת איזור התעשייה במתכונת עליה הכריזה העירייה היא כי יישום ההרחבה עשוי להידחות לפרק זמן לא ידוע. להערכת גורמי מקצוע בעירייה עימם שוחחנו השבוע, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ובמינהל התכנון צפויים להתייחס בכובד ראש לעמדת התושבים, בייחוד לאור העובדה שגם גורמי המקצוע במוסדות התכנון עצמם כבר קבוע יותר מפעם אחת כי ישנו קושי של ממש לאפשר שיווק שטחים נוספים באיזור התעשייה מבלי לבצע שינויים תנועתיים ולשדרג את צומת הכניסה אליו. האפשרות שהציג אביב לבנייה של כביש גישה נוסף שיאפשר כניסה ויציאה לאיזור התעשייה, ייתכן ישירות מצומת קסטינה עצמו, עשויה להיבחן ברצינות על ידי העירייה ולהיות מוצעת ליישום בפני הוועדה המחוזית ומינהל התכנון. "זו אפשרות זולה יחסית שתעלה כמה מיליוני שקלים לכל היותר", אמר גורם בכיר בעירייה. אפשרות שכזאת עשויה לגרום בכל מקרה לעיכוב רב, שכן היא דורשת בכל מקרה שינוי תב"ע וייתכן אף הפקעת שטחים ושינוי ייעודם.

מהעירייה נמסר בתגובה: "כשנקבל את התנגדות התושבים, נתייחס לטענות באופן מסודר".

לחץ להמשך קריאה
- פרסומת -
לחץ להוספת תגובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

בחירות 2018

אליאור עמר שוקל להתמודד לעירייה ברשימה עצמאית

בשיחות שערך לאחרונה עמר עם אנשיו הוא התייעץ עימם לגבי האפשרות כי יקים רשימה עצמאית לקראת הבחירות הקרובות. בוחן אפשרות להתמודד לראשות העירייה. אחד ממקורביו: "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי"

פורסם

בתאריך

האם אליאור עמר יקים סיעה עצמאית עימה יתמודד בבחירות הקרובות לעירייה? לפי מידע שהגיע לידי "המקור", שוקל עמר בחיוב את האפשרות הזאת, ואף ערך לאחרונה שיחות עם כמה פעילים בולטים במערכת הפוליטית לקראת יישומו של מהלך שכזה. אם המהלך ייצא אל הפועל – כך לפי מקורביו – יוביל עמר רשימה חדשה וישבץ בה תושבי קריית מלאכי שאינם נמנים על המערכת הפוליטית הנוכחית. "זו תהיה רשימה מעולה שתראה שגם אנשים טובים יכולים להיכנס לפוליטיקה", אמר גורם בסביבתו של עמר.
ביום שישי בשבוע שעבר כינס עמר כמה מפעיליו המרכזיים, עימם דן בדרכי הפעולה האפשריות לאחר תוצאות הפריימריז בחודש שעבר, בהן הפסיד ב-65 קולות לחבר המועצה ב-25 השנים האחרונות יוסי סולימני. לפי גורמים שנכחו בפגישה, עמר הציג בפניהם מספר אפשרויות בהן יוכלו לנקוט, בהן התמודדות ברשימה עצמאית לראשות או למועצת העיר, חבירה למועמדים אחרים לרשימה משותפת והישארות במפלגת "העבודה" כמספר 2 של סולימני. לאפשרות האחרונה התנגדו פעיליו של עמר באופן נחרץ, בטענה כי המשקעים שנוצרו במהלך הפריימריז גדולים מידי ולא ניתנים לגישור. "אי אפשר לשכוח מה קרה, איך הדברים התנהלו ומה עשו כדי לנצח אותנו", אמרו הפעילים לעמר. לדברי כמה מהם, לא ניתן יהיה לשווק לציבור חבירה שכזאת: בעוד עמר מבקש להזרים דם חדש למערכת הפוליטית ולהביא לשינוי בה, סולימני מהווה לכאורה את ההיפך הגמור מזה. מקורבו של עמר אמר כי התמודדות עצמאית  "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי, לפעול למען הצעירים והמבוגרים, למען שינוי ההסכם עם באר טוביה ונגד המשך ההתעמרות של תאגיד המים בתושבים".
כמה מהנוכחים בפגישה תמכו באפשרות כי עמר ירוץ לראשות העירייה, בייחוד במצב הנוכחי בו אין מועמדים בולטים אחרים. עמר אמר לאנשיו כי המטרה אליה יש לחתור היא להשיג מקסימום השפעה כדי לממש את השקפת העולם והשאיפות לפעול לטובת הציבור בתחומים השונים, ואמר כי הוא "לא זונח את האפשרות להתמודד לראשות העיר, אבל לא בכל מחיר". בשבועיים האחרונים נפגש עמר מספר פעמים עם חיים ויצמן, השוקל להתמודד לראשות העירייה, ובסביבתו אמרו כי ויצמן הוא "מועמד ראוי", אך הוסיפו כי טרם התקבלה כל החלטה בנושא.
אליאור עמר מסר בתגובה לדברים: "אין עדיין החלטות. אעשה את מה שישרת הכי טוב את המטרה שעבורה נכנסתי לפוליטיקה".

לחץ להמשך קריאה

חדשות

עשירית מתקציב העירייה מופנה לתשלומי פנסיה לגמלאים

סך תשלומי הפנסיה של העירייה לעובדים שפרשו מגיע ליותר מ-15 מיליון שקל בשנה, כך עולה מסקירה שהוצגה בפניי ועדת ההכנסות של משרד הפנים. מבחינה אחוזית, מדובר על סכום הגבוה כמעט פי 2 מזה שמשלמות הרשויות הסמוכות לה. הסיבה לתשלומים החריגים: מערכת כוח אדם מנופחת ותכניות ההבראה הרבות שעברה העיר בעשורים האחרונים

פורסם

בתאריך

על ידי

9.6% מתקציב עיריית קריית מלאכי מועבר לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. מדובר על סכום הגבוה לעיתים פי ארבעה וחמישה מהיקף תשלומי הפנסיה שמעבירות רשויות אחרות הסמוכות לקריית מלאכי. הנתונים נכונים לשנת 2017 והועלו במסגרת ועדת ההכנסות של משרד הפנים, שמקיימת בימים אלו את דיוניה לקראת קבלת החלטה על חלוקה של הכנסות המועצה האזורית באר טוביה עם שבע הרשויות הגובלות עימה, בהן גם קריית מלאכי.
לפי הנתונים, היקף תשלומי הפנסיה שמעבירה העירייה משמעותי וגדול לאין שיעור מרשויות אחרות, דבר המכביד מאוד על תקציבה השוטף, ומקשה עליה לממן פרוייקטים ופעילויות לרווחת הציבור. העירייה משלמת נכון לשנה שעברה סכום של כ-15.3 מיליון שקלים בשנה כפנסיה לעובדים שפרשו מעבודתם, סכום המהווה, כאמור, כעשירית מתקציבה. לשם השוואה, גדרה משלמת 3.8% מתקציבה כתשלומי פנסיה, מועצה אזורית חוף אשקלון 3%, נחל שורק 2% ואילו בני עייש משלמת 1.2% בלבד מתקציבה כהוצאות פנסיה לגמלאים. מועצה אזורית באר טוביה, אגב, מעבירה 3.8 אחוזים מתקציבה לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. הרשות המקומית הקרובה ביותר לקריית מלאכי מבחינת היקף התשלומים שהיא מעבירה כהוצאות פנסיה לעובדים היא גן יבנה, שמשלמת 5.4% מהיקף תקציבה לטובת פנסיה לעובדים.


היקף התשלום של העירייה לטובת תשלומי פנסיה נחשב חריג ביותר, ולראיה – הנתונים שהוצגו לגבי הרשויות האחרות. בנתונים שהוצגו בפניי הוועדה העריכה העירייה כי יש לה הוצאות עודפות לתשלומי פנסיה בהיקף של יותר משמונה מיליון שקלים. המשמעות היא כי העירייה יכולה להשקיע פחות כסף בחינוך, בתרבות, בתשתיות ובספורט, עקב העומס המוטל על הקופה הציבורית. הסיבה לתשלומים החריגים נעוצה במערכת כוח אדם מנופחת בעירייה לאורך השנים, כאשר העירייה העסיקה עובדים הרבה מעבר ליכולותיה הכספיות – וגם הרבה מעבר לנדרש. לאור תכניות ההבראה שיושמו בעירייה בשני העשורים האחרונים, חלק מעובדים אלו נדרשו לאורך השנים האחרונות לצאת לפנסיה מוקדמת, והעירייה החלה לשלם להם תשלומי פנסיה מוקדם מהצפוי, דבר שמכביד כאמור על קופתה. אגב, העירייה לא בהכרח למדה משגיאות העבר, ובשלוש השנים שבין 2014 ל-2016 התנפחה מצבת כוח האדם בעירייה באופן משמעותי, כאשר נוספו לעירייה לא פחות מ-72 משרות חדשות. גם השכר של עובדי העירייה בעשור האחרון עלה באופן חריג לעומת ערים אחרות, דבר שתרם להתנפחות הוצאות הפנסיה.

בעירייה מצפים לגידול של 30 אלף יחידות דיור ממזרח לאזור התעשייה בתימורים. צילום: ארכיון


הצהרות ומציאות

בינתיים ולמרות הצהרותיה הראשונות, המועצה האזורית באר טוביה הודיעה כי תהיה מוכנה לחלוקת הכנסות גם עם היישוב בני עייש. בדיון שהתקיים בוועדת ההכנסות הצהיר סגן ראש המועצה, שלומי שמאי, כי המועצה תסכים לחלק את הכנסותיה מהבסיסים הצבאיים שנמצאים בתחומה בין בני עייש לקריית מלאכי, אולם עמד על סירובה של המועצה לחלוקה עם יישובים אחרים. בעבר הצהיר ראש המועצה דרור שור כי המועצה לא תסכים לחלוקת הכנסות עם אף יישוב למעט קריית מלאכי. במסגרת זאת אף הגישה המועצה תביעה נגד "המקור", לאחר שהכחישה כתבה שפורסמה ועסקה במו"מ שהתקיים בין שור לבין ראש מועצת בני עייש. שור ובאר טוביה הכחישו מכל וכל את קיומו של מו"מ ליישום של הסכמות מעין אלו. התביעה נדחתה ובאר טוביה שילמה כ-23 אלף שקל ל"המקור" כהחזר הוצאות משפט.


נושא נוסף שעלה לדיון בישיבת ועדת ההכנסות ובנתונים שהציגו בעירייה ובמינהל התכנון במשרד האוצר, מגלה כי בעוד כלפי חוץ העירייה מגביהה ציפיות ביחס לפרוייקטים של פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות בעיר, בישיבות פנימיות ההתלהבות מצוננות וגם העירייה מבינה כי הפרוייקטים לא יוכלו לצאת אל הפועל במתכונת הנוכחית אלמלא סיוע משמעותי מצד משרד השיכון. במינהל התכנון הבהירו ביחס לתכניות העתידיות של פיתוח העיר כי פרוייקטים של פינוי-בינוי בעיר אינם בעלי היתכנות כלכלית, שכן ערך הקרקע והדירות בעיר אינו מספיק גבוה על מנת להצדיק הוצאה לפועל של מיזמים כאלו.


במינהל התכנון מבהירים כי קצב המימוש של יחידות הדיור שנבנות בעיר עומד על 400 יחידות חדשות בשנה, כאשר ישנן כ-5,200 יחידות מתוכננות בשתי השכונות החדשות, "כרמי הנדיב" ו"המחנה". יש לציין שמתוך הכמות הזו כ-2,400 דירות הם חלק מפרוייקטים של פינוי-בינוי, אך כאמור, בהיעדר סיוע מצד משרד השיכון לא ניתן יהיה להוציא את הפרוייקטים האלו לפועל.

חושש מעזיבת בסיס מז"י. זוהר

אובדן של 7 מיליון ש"ח בעקבות מעבר מז"י

בישיבות ועדת ההכנסות הסבירו ראש העירייה זוהר והמנכ"ל תמיר היזמי כי העירייה עשויה לעמוד בפני שוקת שבורה
לאחר עזיבת בסיס מז"י בעוד ארבע שנים. על פי התכנון של צה"ל ומשרד הביטחון, הבסיס יועתק לאיזור לוד, מה שיביא לאובדן הכנסות של שבעה מיליון שקלים בשנה בתשלומי הארנונה. "בעוד עשור קריית מלאכי תהיה עם 170 אלף תושבים. בסיס מז"י עובר ללוד, מדובר בהפסד של 7 מיליון שקלים כי תהיה שם בנייה. במצב הנתון היא (העיר) הולכת למדרון", תיאר ראש העירייה את מצב העיר בפניי חברי הוועדה מטעם משרד הפנים והאוצר. זוהר הזכיר כי בטווח הארוך קיים תכנון להגדיל את העיר בכ-30 אלף יחידות דיור נוספות שיוקמו ממזרח לאיזור התעשייה תימורים.

לחץ להמשך קריאה

בחירות 2018

הראשון להודיע: אפרים משעל יתמודד לראשות העירייה

איש הנדל"ן המקומי וחבר המועצה לשעבר הודיע כי לאחר בחינת המפה הפוליטית החליט להצטרף למירוץ לראשות העיר. יהיה הראשון שמעמיד עצמו לבחירה מול ראש העירייה המכהן. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם"

פורסם

בתאריך

על ידי

אפרים משעל, חבר המועצה לשעבר שהכריז רק לפני שבועיים כי הוא חוזר לזירה הפוליטית, הודיע הבוקר (שישי) בשיחה עם "המקור" כי יתמודד לראשות העיר קריית מלאכי.

בשבועות האחרונים ניהל משעל מגעים עם מספר גורמים פוליטיים בעיר, ובחן את כל האופציות בנוגע לסיכויים הריאליים של מי מהמועדים הנתונים. הבוקר כאמור הוא הודיע כי החליט להתמודד על התפקיד הרם מול ראש העירייה זוהר, ויהיה הראשון שמכריז בפומבי על ריצה לראשות העיר. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם", אמר משעל.

לחץ להמשך קריאה