צור עימנו קשר

חדשות

עולה לי עולה לי // בנימה אישית

התכנון להכניס שוב יד עמוק לכיסו של הציבור, אחרי שהארנונה כבר זינקה בשיעור חד, חייבת להיעצר על ידי נבחרי הציבור, שאמורים לדאוג לאלו שבחרו בהם. וגם: חיזיון השווא של הקואליציה בתקציבי החינוך והרווחה

פורסם

בתאריך

האמת היא שאפסו הכוחות, נגמרו המילים ותמו התירוצים. אין עוד דרכים לנסות ולהבין, גם אם לא להסכים, את ההתעקשות של הקואליציה הנוכחית בראשותו של ראש העירייה, אליהו זוהר, להכביד עוד ועוד את נטל המס על תושבי קריית מלאכי, כאילו שלא נעשה כבר די.

ואולי בעצם אין גבול לציניות. או לחוצפה. או לעזות המצח. האנשים שהתחייבו לעזור לשקופים מקשים עליהם. מי שהבטיח לעשות מהפכה פונה שוב ושוב לדרכים הכי קלות לפיתרון הבעיות העומדות בפניו, גם אם הן כבירות. קודם זו הייתה הארנונה, שהוקפצה באחת בשמונה אחוזים ומשהו. לאחר מכן נחשף כי העירייה התחייבה במסגרת תכנית ההבראה לפעימה שנייה בהעלאת הארנונה. עוד חמישה אחוזים, ועוד המדד המתעדכן אוטומטית, לבדו, כל שנה, תמיד כלפי מעלה. העירייה הכחישה אז את החשיפה הזאת. "לא התחייבנו להעלאה ולא תהיה העלאה", אמרו אז, לפני יותר משנה, עת פורסם הדבר לראשונה דווקא ברשת הפייסבוק. "זה רק כדי שתכנית ההבראה תאושר", הוסיפו בלהקת המעודדות של השלטון שאז נחשב טרי, ובינתיים כבר חצי את קו שליש דרכו. אך הזמן עבר, והאמת המרה התגלתה: יש פעימה שנייה, יש העלאה, יש הצבעה במליאה, יש אישור מחברי מועצת העיר. גם אז, כדאי לכולנו לזכור, עוד הייתה תקווה. "ההעלאה הזאת לא תקרה, אני עושה משהו, שלא נצטרך אותה", הבטיח בקולו שלו ראש העירייה, מול תריסר בני אדם לכל הפחות, ברמיזה להסכם עם המועצה האזורית באר טוביה, שהוסכם כי תעביר שישה מיליוני שקלים לקופת העירייה מידי שנה. כשנחתום על זה, התכוון זוהר, לא נצטרך להעלות את הארנונה בשנית, לא נצטרך להכניס שוב את הידיים עמוק-עמוק לכיסם של התושבים.

אמר, אך לא עשה.

ההסכם אושר, וזוהר נשאל על ידי עיתון זה מה בכוונתו לעשות כעת. האם לאחר שמועצת העיר הצביעה בעד אישור הסכם ההכנסות עם באר טוביה, שאלנו, מתכוון ראש העירייה לעמוד בהתחייבות הפומבית שלו, ולבטל את העלאת הארנונה המתוכננת. זוהר פתאום הבין שירה מוקדם מידי. "ראש העירייה הצהיר שבמידה ויאושר ההסכם תהיה נכונות לבחון את ביטול הפעימה להעלאת הארנונה", נמסר אז בתגובה מלשכתו של זוהר. פתאום "זה לא יקרה" הפך ל"תהיה נכונות". פתאום ההתחייבות ההיא, לעיני כל, שקיבלה ביטוי ציבורי נרחב – הפכה לנכונות. זוהר חזר בו (ועוד התכחש לעובדה הזאת) וההעלאה אכן יצאה אל הפועל. אמנם חתימת השר טרם התקבלה, אבל תסמכו על משרד הפנים שברגע שיושבע שר חדש לתפקיד – הוא יחתום מיד על אישור ההעלאה הסופי, והציבור שוב ישלם את המחיר, והפעם עוד רטרואקטיבית.

ועכשיו בא רעיון תאגיד המים. דווקא כשהמגמה במדינה היא לפרק את התאגידים, דווקא כאשר שבות ועולות הצעות למצוא פיתרונות אחרים לניהול משק המים, בין אם החזרת השליטה לרשויות המקומיות ובין אם הקמת תאגיד ממשלתי אחד ויחיד שיקבל אחריות מלאה על הנושא, מבקשת העירייה לעשות את ההיפך, ולהצטרף לאחד – בהתאם ל"דרישת" משרד האוצר.

האמת היא שמקצועית, ומקצועית בלבד, לא בטוח שתאגיד זה דבר רע. הוא מנטרל כוח בעייתי של פוליטיקאים בניהול משק המים ומייעל לכאורה את אפשרויות הגבייה – העירייה תקבל דרך קבע, כמו שעון, את הכסף בגין המים שבוצע בהם שימוש, גם אלמלא בוצע התשלום מצד הצרכנים. אך מאידך, אי אפשר להתעלם מהחסרונות, ובראשם כמובן העלאת תעריפים משמעותית בעקבות מנגנונים מנופחים שאין להם הכרח מציאותי, לצד הליכי גבייה שיכולים להיות לעיתים אכזריים ועמוסים בבירוקרטיה מתישה שיכולה לעלות לאזרח יותר. הרבה יותר. אז כן, אפשר להתווכח על השאלה האם מקצועית טוב או לאו להצטרף לתאגיד מים. אבל יש דבר אחד שהוא בטוח לא טוב, אפילו רע: עליית מחירים, עוד מיסים, עוד נטל על הגב של הציבור שממילא הפך בשנה וחצי האחרונות מכופף יותר ממה שכבר היה. העירייה רוצה להצטרף לתאגיד? תואיל ותעשה זאת, אך תספוג בעצמה את עלויות המע"מ שיתווספו למחיר ויעלו לכל בית אב בעיר עשרות שקלים בחודש – ומאות שקלים בשנה. אלמלא כך, וברור שלא כך יהיה, ראוי לו העירייה תוריד מעל סדר היום את ההצעה המופרכת והמנותקת הזאת. ואם הפקידים, שדוחפים למהלך הזה, לא מבינים את זה – ראוי שנבחרי הציבור יגרמו להם להבין זאת.

אין בשורה

עיון בנתוני הביצוע של תקציב 2014, אשר במקום במעמד אישור תקציב 2015 זכינו לראותו רק בשבוע שעבר, מעלים תהייה, ואולי נאמר עובדה, שאולי בעצם ה"גידול בתקציב החינוך" וה"קיצוץ בתקציב הרווחה" עליו הכריזה העירייה בעת אישור התקציב לשנה הנוכחית לפני כחצי שנה – היה לא יותר מאשר אחיזת עיניים.

הנה ההסבר: על פי נתוני התקציב, הייתה אמורה להוציא העירייה בשנת 2014 סך של 22.9 מיליון שקלים עבור "פעולות חינוך". אלא שבפועל, כפי שהתברר בסוף שנת התקציב, הוציאה העירייה סך של 24.5 מיליון שקלים עבור פעולות חינוך. מדובר על הפרש של 1.6 מיליון שקלים בין המספר שתוכנן, לבין המספר שהוצא בפועל.

בתקציב 2015 העריכה העירייה כי תוציא סך כולל של 25.3 מיליון שקלים עבור פעולות חינוך. לעומת התכנון מתקציב 2014, הרי שמדובר בגידול של 2.4 מיליון שקלים. אולם בהתאם לביצוע בפועל בשנת 2014, הרי שבתקציב העירייה לשנת 2015 התאימו את המספרים – למצב שבלאו הכי קרוב מאוד למה שקורה בפועל. ההפרש הממשי בין ביצוע 2014 לבין תכנון 2015 עומד על 800 אלף שקלים, ולא על 2.4 מיליון, כפי שזעקו הכותרות עם הבאת התקציב לאישור המליאה.

וכך גם בעניין הקיטון בתקציב מחלקת הרווחה. בעוד בתקציב 2014 העריכה העירייה בראשית השנה כי תוציא סך של 23.4 מיליון שקלים עבור "פעולות רווחה", בפועל היא הוציאה 22.7 מיליון ש"ח, 700 אלף ש"ח פחות. בתקציב 2015, בו הוכרז על קיצוץ כביכול בתקציב הרווחה בשיעור של כמיליון שקלים, העריכה העירייה כי היא תוציא 22.3 מיליון ש"ח עבור פעולות רווחה. ההבדל לעומת הביצוע בפועל בתקציב 2014: 400 אלף שקלים בלבד.

המסקנה: השינויים במספרים בין תקציב 2015 לתקציב 2014 הם, פחות או יותר, התאמת הנתונים למציאות הקיימת בשטח בלאו הכי, בתוספת בתיקונים קוסמטיים ומזעריים. ואם כך, היכן היא בעצם הבשורה הגדולה?

ובכן, היא איננה, חוץ מאשר ביחסי הציבור.

לחץ להמשך קריאה
- פרסומת -
תגובה אחת

תגובה אחת

  1. ישראל

    25/05/2015 ב 13:05

    ללו וואלו….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

בחירות 2018

אליאור עמר שוקל להתמודד לעירייה ברשימה עצמאית

בשיחות שערך לאחרונה עמר עם אנשיו הוא התייעץ עימם לגבי האפשרות כי יקים רשימה עצמאית לקראת הבחירות הקרובות. בוחן אפשרות להתמודד לראשות העירייה. אחד ממקורביו: "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי"

פורסם

בתאריך

האם אליאור עמר יקים סיעה עצמאית עימה יתמודד בבחירות הקרובות לעירייה? לפי מידע שהגיע לידי "המקור", שוקל עמר בחיוב את האפשרות הזאת, ואף ערך לאחרונה שיחות עם כמה פעילים בולטים במערכת הפוליטית לקראת יישומו של מהלך שכזה. אם המהלך ייצא אל הפועל – כך לפי מקורביו – יוביל עמר רשימה חדשה וישבץ בה תושבי קריית מלאכי שאינם נמנים על המערכת הפוליטית הנוכחית. "זו תהיה רשימה מעולה שתראה שגם אנשים טובים יכולים להיכנס לפוליטיקה", אמר גורם בסביבתו של עמר.
ביום שישי בשבוע שעבר כינס עמר כמה מפעיליו המרכזיים, עימם דן בדרכי הפעולה האפשריות לאחר תוצאות הפריימריז בחודש שעבר, בהן הפסיד ב-65 קולות לחבר המועצה ב-25 השנים האחרונות יוסי סולימני. לפי גורמים שנכחו בפגישה, עמר הציג בפניהם מספר אפשרויות בהן יוכלו לנקוט, בהן התמודדות ברשימה עצמאית לראשות או למועצת העיר, חבירה למועמדים אחרים לרשימה משותפת והישארות במפלגת "העבודה" כמספר 2 של סולימני. לאפשרות האחרונה התנגדו פעיליו של עמר באופן נחרץ, בטענה כי המשקעים שנוצרו במהלך הפריימריז גדולים מידי ולא ניתנים לגישור. "אי אפשר לשכוח מה קרה, איך הדברים התנהלו ומה עשו כדי לנצח אותנו", אמרו הפעילים לעמר. לדברי כמה מהם, לא ניתן יהיה לשווק לציבור חבירה שכזאת: בעוד עמר מבקש להזרים דם חדש למערכת הפוליטית ולהביא לשינוי בה, סולימני מהווה לכאורה את ההיפך הגמור מזה. מקורבו של עמר אמר כי התמודדות עצמאית  "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי, לפעול למען הצעירים והמבוגרים, למען שינוי ההסכם עם באר טוביה ונגד המשך ההתעמרות של תאגיד המים בתושבים".
כמה מהנוכחים בפגישה תמכו באפשרות כי עמר ירוץ לראשות העירייה, בייחוד במצב הנוכחי בו אין מועמדים בולטים אחרים. עמר אמר לאנשיו כי המטרה אליה יש לחתור היא להשיג מקסימום השפעה כדי לממש את השקפת העולם והשאיפות לפעול לטובת הציבור בתחומים השונים, ואמר כי הוא "לא זונח את האפשרות להתמודד לראשות העיר, אבל לא בכל מחיר". בשבועיים האחרונים נפגש עמר מספר פעמים עם חיים ויצמן, השוקל להתמודד לראשות העירייה, ובסביבתו אמרו כי ויצמן הוא "מועמד ראוי", אך הוסיפו כי טרם התקבלה כל החלטה בנושא.
אליאור עמר מסר בתגובה לדברים: "אין עדיין החלטות. אעשה את מה שישרת הכי טוב את המטרה שעבורה נכנסתי לפוליטיקה".

לחץ להמשך קריאה

חדשות

עשירית מתקציב העירייה מופנה לתשלומי פנסיה לגמלאים

סך תשלומי הפנסיה של העירייה לעובדים שפרשו מגיע ליותר מ-15 מיליון שקל בשנה, כך עולה מסקירה שהוצגה בפניי ועדת ההכנסות של משרד הפנים. מבחינה אחוזית, מדובר על סכום הגבוה כמעט פי 2 מזה שמשלמות הרשויות הסמוכות לה. הסיבה לתשלומים החריגים: מערכת כוח אדם מנופחת ותכניות ההבראה הרבות שעברה העיר בעשורים האחרונים

פורסם

בתאריך

על ידי

9.6% מתקציב עיריית קריית מלאכי מועבר לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. מדובר על סכום הגבוה לעיתים פי ארבעה וחמישה מהיקף תשלומי הפנסיה שמעבירות רשויות אחרות הסמוכות לקריית מלאכי. הנתונים נכונים לשנת 2017 והועלו במסגרת ועדת ההכנסות של משרד הפנים, שמקיימת בימים אלו את דיוניה לקראת קבלת החלטה על חלוקה של הכנסות המועצה האזורית באר טוביה עם שבע הרשויות הגובלות עימה, בהן גם קריית מלאכי.
לפי הנתונים, היקף תשלומי הפנסיה שמעבירה העירייה משמעותי וגדול לאין שיעור מרשויות אחרות, דבר המכביד מאוד על תקציבה השוטף, ומקשה עליה לממן פרוייקטים ופעילויות לרווחת הציבור. העירייה משלמת נכון לשנה שעברה סכום של כ-15.3 מיליון שקלים בשנה כפנסיה לעובדים שפרשו מעבודתם, סכום המהווה, כאמור, כעשירית מתקציבה. לשם השוואה, גדרה משלמת 3.8% מתקציבה כתשלומי פנסיה, מועצה אזורית חוף אשקלון 3%, נחל שורק 2% ואילו בני עייש משלמת 1.2% בלבד מתקציבה כהוצאות פנסיה לגמלאים. מועצה אזורית באר טוביה, אגב, מעבירה 3.8 אחוזים מתקציבה לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. הרשות המקומית הקרובה ביותר לקריית מלאכי מבחינת היקף התשלומים שהיא מעבירה כהוצאות פנסיה לעובדים היא גן יבנה, שמשלמת 5.4% מהיקף תקציבה לטובת פנסיה לעובדים.


היקף התשלום של העירייה לטובת תשלומי פנסיה נחשב חריג ביותר, ולראיה – הנתונים שהוצגו לגבי הרשויות האחרות. בנתונים שהוצגו בפניי הוועדה העריכה העירייה כי יש לה הוצאות עודפות לתשלומי פנסיה בהיקף של יותר משמונה מיליון שקלים. המשמעות היא כי העירייה יכולה להשקיע פחות כסף בחינוך, בתרבות, בתשתיות ובספורט, עקב העומס המוטל על הקופה הציבורית. הסיבה לתשלומים החריגים נעוצה במערכת כוח אדם מנופחת בעירייה לאורך השנים, כאשר העירייה העסיקה עובדים הרבה מעבר ליכולותיה הכספיות – וגם הרבה מעבר לנדרש. לאור תכניות ההבראה שיושמו בעירייה בשני העשורים האחרונים, חלק מעובדים אלו נדרשו לאורך השנים האחרונות לצאת לפנסיה מוקדמת, והעירייה החלה לשלם להם תשלומי פנסיה מוקדם מהצפוי, דבר שמכביד כאמור על קופתה. אגב, העירייה לא בהכרח למדה משגיאות העבר, ובשלוש השנים שבין 2014 ל-2016 התנפחה מצבת כוח האדם בעירייה באופן משמעותי, כאשר נוספו לעירייה לא פחות מ-72 משרות חדשות. גם השכר של עובדי העירייה בעשור האחרון עלה באופן חריג לעומת ערים אחרות, דבר שתרם להתנפחות הוצאות הפנסיה.

בעירייה מצפים לגידול של 30 אלף יחידות דיור ממזרח לאזור התעשייה בתימורים. צילום: ארכיון


הצהרות ומציאות

בינתיים ולמרות הצהרותיה הראשונות, המועצה האזורית באר טוביה הודיעה כי תהיה מוכנה לחלוקת הכנסות גם עם היישוב בני עייש. בדיון שהתקיים בוועדת ההכנסות הצהיר סגן ראש המועצה, שלומי שמאי, כי המועצה תסכים לחלק את הכנסותיה מהבסיסים הצבאיים שנמצאים בתחומה בין בני עייש לקריית מלאכי, אולם עמד על סירובה של המועצה לחלוקה עם יישובים אחרים. בעבר הצהיר ראש המועצה דרור שור כי המועצה לא תסכים לחלוקת הכנסות עם אף יישוב למעט קריית מלאכי. במסגרת זאת אף הגישה המועצה תביעה נגד "המקור", לאחר שהכחישה כתבה שפורסמה ועסקה במו"מ שהתקיים בין שור לבין ראש מועצת בני עייש. שור ובאר טוביה הכחישו מכל וכל את קיומו של מו"מ ליישום של הסכמות מעין אלו. התביעה נדחתה ובאר טוביה שילמה כ-23 אלף שקל ל"המקור" כהחזר הוצאות משפט.


נושא נוסף שעלה לדיון בישיבת ועדת ההכנסות ובנתונים שהציגו בעירייה ובמינהל התכנון במשרד האוצר, מגלה כי בעוד כלפי חוץ העירייה מגביהה ציפיות ביחס לפרוייקטים של פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות בעיר, בישיבות פנימיות ההתלהבות מצוננות וגם העירייה מבינה כי הפרוייקטים לא יוכלו לצאת אל הפועל במתכונת הנוכחית אלמלא סיוע משמעותי מצד משרד השיכון. במינהל התכנון הבהירו ביחס לתכניות העתידיות של פיתוח העיר כי פרוייקטים של פינוי-בינוי בעיר אינם בעלי היתכנות כלכלית, שכן ערך הקרקע והדירות בעיר אינו מספיק גבוה על מנת להצדיק הוצאה לפועל של מיזמים כאלו.


במינהל התכנון מבהירים כי קצב המימוש של יחידות הדיור שנבנות בעיר עומד על 400 יחידות חדשות בשנה, כאשר ישנן כ-5,200 יחידות מתוכננות בשתי השכונות החדשות, "כרמי הנדיב" ו"המחנה". יש לציין שמתוך הכמות הזו כ-2,400 דירות הם חלק מפרוייקטים של פינוי-בינוי, אך כאמור, בהיעדר סיוע מצד משרד השיכון לא ניתן יהיה להוציא את הפרוייקטים האלו לפועל.

חושש מעזיבת בסיס מז"י. זוהר

אובדן של 7 מיליון ש"ח בעקבות מעבר מז"י

בישיבות ועדת ההכנסות הסבירו ראש העירייה זוהר והמנכ"ל תמיר היזמי כי העירייה עשויה לעמוד בפני שוקת שבורה
לאחר עזיבת בסיס מז"י בעוד ארבע שנים. על פי התכנון של צה"ל ומשרד הביטחון, הבסיס יועתק לאיזור לוד, מה שיביא לאובדן הכנסות של שבעה מיליון שקלים בשנה בתשלומי הארנונה. "בעוד עשור קריית מלאכי תהיה עם 170 אלף תושבים. בסיס מז"י עובר ללוד, מדובר בהפסד של 7 מיליון שקלים כי תהיה שם בנייה. במצב הנתון היא (העיר) הולכת למדרון", תיאר ראש העירייה את מצב העיר בפניי חברי הוועדה מטעם משרד הפנים והאוצר. זוהר הזכיר כי בטווח הארוך קיים תכנון להגדיל את העיר בכ-30 אלף יחידות דיור נוספות שיוקמו ממזרח לאיזור התעשייה תימורים.

לחץ להמשך קריאה

בחירות 2018

הראשון להודיע: אפרים משעל יתמודד לראשות העירייה

איש הנדל"ן המקומי וחבר המועצה לשעבר הודיע כי לאחר בחינת המפה הפוליטית החליט להצטרף למירוץ לראשות העיר. יהיה הראשון שמעמיד עצמו לבחירה מול ראש העירייה המכהן. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם"

פורסם

בתאריך

על ידי

אפרים משעל, חבר המועצה לשעבר שהכריז רק לפני שבועיים כי הוא חוזר לזירה הפוליטית, הודיע הבוקר (שישי) בשיחה עם "המקור" כי יתמודד לראשות העיר קריית מלאכי.

בשבועות האחרונים ניהל משעל מגעים עם מספר גורמים פוליטיים בעיר, ובחן את כל האופציות בנוגע לסיכויים הריאליים של מי מהמועדים הנתונים. הבוקר כאמור הוא הודיע כי החליט להתמודד על התפקיד הרם מול ראש העירייה זוהר, ויהיה הראשון שמכריז בפומבי על ריצה לראשות העיר. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם", אמר משעל.

לחץ להמשך קריאה