חדשות

סוף המאבק? נחתם הסכם המימון לבניית תחנת הכוח בבאר טוביה

%d7%94%d7%a4%d7%92%d7%a0%d7%94-%d7%aa%d7%97%d7%a0%d7%aa-%d7%9b%d7%95%d7%97-%d7%a7%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%94-15

הסכם המימון לבניית תחנת הכוח המונעת בגז, שעתידה לקום בסמוך למושב תימורים, נחתם השבוע עם דויטשה בנק ובנק הפועלים .בניית התחנה תחל בשבועות הקרובים, וצפויה להסתיים כבר בשנת 2020. "הלב כואב, אך עדיין לא נאמרה המילה האחרונה", אמר דוד גלעם, חבר מועצת העיר קריית מלאכי ואחד מאנשי המאבק למניעת הקמת התחנה //

לאחר 11 שנים של עיכוב, במהלכן הוחלפו בעלים והוקמו צעקות ציבוריות נוכח הכוונה להקים תחנת כוח מונעת בגז בשטחה של המועצה האזורית באר טוביה- נחתם השבוע הסכם המימון לבניית התחנה בהיקף של 1.6 מיליארד שקלים.
בכך, למעשה, ניתנה הגושפנקה לכך שתחנת הכוח אכן תוקם באופן סופי בשטחי המועצה ובסמוך לעיר קריית מלאכי, זאת חרף התנגדותם הנחרצת של מרבית מתושבי היישובים הסמוכים והמאבק התקשורתי שנוהל כנגד הקמת התחנה בשנים האחרונות.
כזכור, לפני כשנתיים הוגשה על ידי אנשי המאבק למניעת הקמת תחנת הכוח באזור עתירה לבג"צ, במסגרתה טענו כי הקמתה תפגע הן בבריאותם של תושבי האזור כולו והן בערכי נכסיהם ופגיעות נוספות.
בנוסף, נטען בעתירה כי יש לבטל או לכל הפחות להקפיא את הרישיון המותנה שניתן לחברת "אי פי אם", זאת בשל הליך פלילי שהתנהל מול מחזיק השליטה בחברה.
אלא שהשבוע, כאמור, הודיעה החברה כי העבודות לבניית תחנת הכוח יחלו בקרוב, לאחר שהסכם המימון לשם הקמתה נחתם מול "דויטשה בנק" "ובנק הפועלים"- בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל. עלות ההקמה הכוללת של התחנה, שתפעל בהספק של 450 מגה וואט, מוערכת בכ-2 מיליארד שקלים.
בהתאם למתווה הגז, תחנת הכוח IPM תופעל על בסיס גז שיירכש ממאגרי הגז לוויתן ותמר, והיא עתידה להתחיל לפעול כבר בשנת 2020. יש לציין כי הסכם המימון נחתם בהתאם לרגולציה החדשה במשק החשמל שהובילו שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ ויו"ר רשות החשמל, אסף אילת.
כאמור, מאז ההודעה על הכוונה להקים את תחנת הכוח בשטח הגובל למושב תימורים, החלו תושבי הישובים הסמוכים, הן אלו המתגוררים בקריית מלאכי והן תושבי המועצה האזורית במאבק מתמשך כנגד הקמתה, קיימו הפגנות ואף הגישו שתי עתירות לבג"ץ.
לטענתם, הקמת התחנה באזור כמוה סיכון חיי אדם של למעלה משלושים אלף תושבים, הן בשל פעילותה היומיומית והן בעקבות החשיפה לירי טילים מכיוונה של רצועת עזה- במה שעשוי להפוך אותה ליעד אסטרטגי.
לאחר שבג"צ לא קיבל את העתירה הראשונה, הגישו אנשי המאבק עתירה נוספת, וטענו כי מעורבתו של איש העסקים אברהם נניקשווילי, שנחקר באותה תקופה במתן שוחד לחבר הכנסת והשר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר ז"ל ולאיש העסקים היהודי-רוסי טימור בן יהודה, מצדיקה ביטול או לכל הפחות הקפאה של הסכם הקמת התחנה.
בהנחיית רשות החשמל ומשרד המשפטים, ויתר נניקשווילי על אחזקותיו בתחנת הכוח IPM, מה שהפך את העתירה השנייה ללא רלוונטית אף היא וסלל את הדרך להקמת התחנה.

%d7%94%d7%a4%d7%92%d7%a0%d7%94-%d7%aa%d7%97%d7%a0%d7%aa-%d7%9b%d7%95%d7%97-%d7%a7%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%94-7

"האזרחים לא חשובים"
תגובותיהם הזועמות של אנשי המאבק, שניהלו במהלך השנים האחרונות מטה מאורגן במטרה למנוע את הקמת התחנה באזור- לא איחרו לבוא.
דוד גלעם, חבר מועצת העיר בקריית מלאכי ואחד מאנשי המאבק, אמר כי "הלב כואב. קשה לקבל שהמשרד לאנרגיה מתעלם מהמלצת משרד הבריאות והסביבה, ופוגע בתושבי קריית מלאכי בעיקר".
גלעם הוסיף כי טרם התקיימה ישיבה של ראשי המאבק מאז ההכרזה כי הסכם המימון לבניית התחנה נחתם, אולם אחת כזו צפויה להיקבע בקרוב על מנת לדון אודות הצעדים הבאים במאבק, "למרות שבג"ץ כבר אמר את דברו, הוא אמר אותם בימי רונאל פישר, שנמצא כיום תחת חקירה ולכאורה הונה אותנו. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא. אנחנו נשב יחד ונשקול כיצד אנחנו ממשיכים מכאן".
גם מובילת המאבק, תושבת המועצה האזורית באר טוביה, אדווה דרור, הפנתה אצבע מאשימה לממשלת ישראל, ואמרה כי זו הוכחה נוספת לכך שהאזרחים אינם חשובים לממשלה. "גם החוקים שהממשלה עצמה קובעת לא רלוונטים. לאורך כל השנים היזמים לא עמדו בקריטריונים הנדרשים, ובכל זאת קיבלו את האישור לייצור חשמל והקמת תחנת כוח", אמרה.
בשונה מגלעם, דרור נשמעה הרבה פחות אופטימית לגבי חידוש המאבק: "המאבק שאב מאיתנו המון משאבים וכוחות, שכיום, 11 שנים אחרי תחילתו, לא כולם יכולים להירתם באותן היכולות כמו בפעם הקודמת. איבדנו במהלך השנים אנשים נפלאים שנפטרו, אחרים להבדיל הקימו משפחה ולא פשוט לעזוב היום הכל ולהתחיל מחדש את המאבק". עם זאת, הוסיפה דרור, כי במידה ויחל מחדש מאבק היא תעזור למוביליו בכל דרך.
טענותיה של דרור לא הופנו רק אל ממשלת ישראל, אלא גם אל אשת העסקים ובעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון, שלטענתה של דרור- התחייבה בפני אנשי המאבק כי בנק הפועלים לא ייטול חלק בהקמת תחנת הכוח. "לפני כשנה בדיוק ישבנו עם שרי אריסון והיא הבטיחה לנו כי הם לא יקחו חלק בהקמת התחנה, וכיום נודע שאת רוב הכסף להקמת תחנת הכוח יממן בנק הפועלים עצמו".
תחנת הכוח צפויה לספק כ-%3.5 מצריכת החשמל בישראל, ולייצר ביעילות של כ-%60- הגבוהה ביותר מבין תחנות הכוח בישראל. היא תוקם ותתופעל על ידי חברת סימנס, במטרה לתת מענה לגידול הצפוי בשימוש בחשמל.
מרבית תפוקת התחנה (%85) תימכר לרשת החשמל הארצית, ואילו היתרה תימכר ישירות לצרכנים פרטיים גדולים.

הוסף תגובה