חדשות

נתוני המיצ"ב: יש שיפור, אבל קריית מלאכי עדיין בתחתית

עמל 1 (2)

"מדלן" פרסם את מדד החינוך, המבוסס על נתוני בחינות המיצ"ב של בתי הספר. על פי הנתונים, בבחינות שנערכו ב-2016 קיבלה העיר 8 נקודות יותר מאשר בבחינות שנערכו ב-2012, מה שהציב אותה על 35 נקודות מתוך 100. למרות זאת, העיר עדיין נמצאת בתחתית הרשימה. ראש העירייה, אליהו זוהר: "מערכת החינוך מצמצמת פערים שנצברו בעבר"

בית הספר שקיבל את ציוני המיצ"ב הגבוהים ביותר בשנת 2016 הוא "נצח ישראל". על פי המדד של אתר "מדלן", בית הספר זכה לציון של 63 נקודות (מתוך 100), מה שמציב אותו בראש בתי הספר בעיר מבחינה הישגית. עם זאת, מערכת החינוך היסודית של קריית מלאכי אינה יכולה להתגאות בנתונים יתר על המידה, שכן על אף עלייה בציון הכללי הניתן לה, היא עדיין ממוצבת בתחתית הטבלה, רק 14 מקומות לפני היישוב שקיבל את הציון הנמוך ביותר.
בחינות המיצ"ב מתקיימות אחת לשנתיים, במטרה לבחון את רמתם של התלמידים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים במקצועות שונים, בהם מתמטיקה, אנגלית, עברית ומדעים. בשנת 2016 התקיימה הבחינה ב-11 בתי ספר בעיר. הציון הממוצע הכולל שקיבל בתי הספר, על פי מדד מדלן, עומד על 35 נקודות מתוך 100. מדובר בעלייה של 8 נקודות לעומת הציון הממוצע שקיבלה מערכת החינוך בעיר בבחינות הקודמות שנערכו, בשנת 2012, אז עמד הציון הכולל על 27 נקודות.
היקף העלייה הכוללת אמנם עומד באחוזים על %30, ואולם הציון הממוצע עדיין מציב את העיר במקום לא מחמיא, בלשון המעטה, בטבלה הארצית. מתחתיה של קריית מלאכי ניצבות ערים מעורבות באוכלוסייה יהודית-ערבית כמו רמלה, ערים חרדיות כמו אלעד ובית"ר עלית, ערים בדואיות וערביות כמו רהט, תל שבע ודריג'את ועיירות פיתוח אחרות כמו מצפה רמון ונתיבות.

פערים גדולים מאוד בין בתי הספר

לפי הנתונים, בית הספר שקיבל את הציון הנמוך ביותר מבין בתי הספר שנבחנו בעיר הוא תלמוד תורה "בית יוסף" של תנועת ש"ס, שקיבל ציון של 10 נקודות בלבד. אחריו ממוקם תיכון "דרכא" בעיר, שקיבל ציון של 15 נקודות בלבד. עבור "דרכא" זוהי ירידה של 10 נקודות לעומת שנת 2012, אז קיבל התיכון ציון של 25 נקודות. במקום התשיעי מבין בתי הספר שנבחנו בעיר ממוקם חב"ד בנים, עם 18 נקודות, עלייה של שמונה נקודות לעומת שנת 2012. לאחר מכן ממוקם בית הספר "אלי כהן", שקיבל ציון של 20 נקודות, ירידה של 12 נקודות לעומת שנת הבחינה הקודמת. התיכון הדתי "אמית" קיבל 27 נקודות, עלייה של 7 נקודות לעומת 2012. חטיבת הביניים בתיכון המקיף "בית חנה", בו לומדים בנות חב"ד, קיבלה ציון של 32 נקודות – ירידה חדה של 20 נקודות לעומת הבחינה הקודמת. לפני חב"ד בנות ממוקם בית הספר "האחים", עם 33 נקודות, ירידה של 2 נקודות לעומת שנת 2012. בית הספר התיכון חב"ד בנות קיבל ציון של 47 נקודות, עלייה של 22 נקודות לעומת הבחינה הקודמת.
את שלישיית בתי הספר המובילים בעיר מוליך כאמור בית הספר "נצח ישראל", ואחריו בתי הספר "עציון" ו"הראל" (מקום שני ושלישי בהתאמה). "עציון" קיבל 57 נקודות, עלייה של 30 נקודות לעומת שנת 2012, ואילו "הראל" קיבל 50 נקודות, עלייה של 28 נקודות לעומת 2012. המדד גם מציין את נתוני בתי הספר לפי מקצועות, כאשר ההבדלים בין בתי הספר השונים ניכרים מאוד: לדוגמא, בעוד בית הספר "נצח ישראל" רשם ציון של 90 נקודות במתמטיקה, בית הספר "האחים" רשם ציון של 20 נקודות בלבד – פער של 70 נקודות (פירוט לגבי יתר המקצועות ראו בטבלה).

"ההשקעה נושאת פירות"

ראש העירייה, אליהו זוהר, בחר להסתכל על חצי הכוס המלאה בנתונים, והצביע על העלייה הממוצעת של 8 נקודות כהישג המעיד, לדבריו, על כיוונה של מערכת החינוך. "בשלוש השנים האחרונות בהן אני מכהן כראש העירייה, הישגי מערכת החינוך נמצאים במגמת שיפור ועלייה מתמדת בהישגים", אמר זוהר. "נתוני המיצ"ב, הבגרויות והאקלים החינוכי מלמדים שההשקעה שלנו בחינוך נושאת פירות. הובלתי תהליך שינוי עמוק במערכת החינוך, שכלל הכנסת כוחות חדשים למערכת, ובהם מנהל אגף החינוך ומנהלי בתי ספר". מלכה הוסיף ואמר "צר לי שעצרו את עבודתי בעיצומה משיקולים שאינם ענייניים".

%d7%98%d7%91%d7%9c%d7%94-01
זוהר הוסיף וציין כי "בשנת הלימודים הבאה תצא לדרך רפורמה מרחיקת לכת, שקיבלה את אישור השר בנט, בתחום האוריינות, מתמטיקה, מדעים, החינוך למצויינות ומניעת נשירה". הוא הצביע על השנים שקדמו לכהונתו כשנים שבהן נרשמו ליקויים בניהול מערכת החינוך, ליקויים שעתה הוא פועל, לדבריו, כדי לתקנם. "מערכת החינוך של קריית מלאכי מצמצמת את הפערים שנצברו בעבר, בקצב מהיר ונמצאת בדרך הבטוחה למעלה", סיכם ואמר ראש העירייה.
מי שכיהן בתקופה המדוברת כממונה על החינוך, חבר המועצה לשעבר שלומי מלכה, הגיב אף הוא על הנתונים. "אני שמח שהעבודה שלנו באה לידי ביטוי בנתונים, שהשתפרו לעומת שנים עברו", אמר. "במשך תקופת כהונתי כממונה על החינוך עבדנו באופן פרטני מול כל תלמיד ותלמידה, על מנת לסייע להם להצליח ולשפר את הישיגיהם. אני מברך את המורים ואת צוותי הפדגוגיה והמינהלה בבתי הספר ובמחלקת החינוך על הנתונים".
לעומת זוהר ומלכה, יו"ר האופוזיציה יוסי סולימני, שכיהן בקדנציה הקודמת כממונה על החינוך למשך כשנתיים, טען כי אמנם יש לברך על השיפור בנתונים, אולם אלו עדיין רחוקים מלהיות משביעי רצון. "אין מקום לאופוריה", אמר סולימני. "יש עוד הרבה מאוד עבודה, ולא יעזור שום דבר – עד שלא תתבצע עבודת חריש יסודית שמשמעותה טיפול בלמידה כבר בגני הילדים, אנחנו לצערי הרב נמשיך להשתרך בתחתית הרשימה של ההישגים הארציים".
לדברי סולימני, ישנה חשיבות עליונה "להתחיל לעבוד כבר בתכנית מעברים מגני הילדים לכיתה א', בדיוק כפי שזה מוצע בתכנית האב לחינוך שאני יזמתי את הכנתה לפני שנים, ועד היום מעלה אבק במגירות משרדי העירייה ולא נעשה בה שימוש".
סולימני קרא לראש העירייה זוהר "למנות לאלתר מקרב חברי המועצה ממונה על החינוך, מישהו שזה יהיה מיטב עיסוקו. עם כל הכבוד למנהלי האגפים וליועצים החיצוניים, זה נושא שדורש התעסקות גם בהיטב הפוליטי-ציבורי, על מנת שנושא החינוך ימשיך להיות בראש סולם העדיפויות". לדברי סולימני, "אני מאוד מקווה שאם הדברים האלו יתבצעו יחד עם דברים נוספים כמו שיפור איכות המורים וקליטה של צוותים מקצועיים איכותיים כבר בגני הילדים, התוצאות תמשכנה להשתפר"."מדל

תגובה אחת

  • בה"ס האחים המורים לא מתאמצים ללמד אין שיעורי בית וכשיש מידי פעם שיעורי בית המורים לא בודקים ולא מתקנים את הילדים ולא מידעים את ההורים את מצב הילד ,הילדים מגיעים למבחנים בלי שהמורים לימדו את החומר, מחלקים ספרים ורוצים שההורים ילמדו את החומר של התלמידים המנהלת על הפנים בקיצור אין עם מי לדבר וככה זה גם נראה בכתבה ,ללו הגיע הזמן להתעורר לשינוי

הוסף תגובה

כל הזכויות שמורות המקור (c)