צור עימנו קשר

חדשות

הוא ראש עירייה מצויין // דעה

8 סיבות לכך שאליהו זוהר הביא את השינוי, ואפשר להכתירו כאחד מראשי העירייה הטובים שהיו לנו

פורסם

בתאריך

זו בעיקר ההתנהגות, שהופכת את אליהו זוהר לראש עירייה אחר, שונה, ייחודי מזה שהתרגלנו לראות ולהכיר. אחת המחמאות הכי גדולות שנבחר ציבור יכול לקבל היא ש"הוא אינו פוליטיקאי". ובכן, אפשר להתווכח על כישוריו הפוליטיים של זוהר, אבל אם "הוא לא פוליטיקאי" זו מחמאה, אז זוהר, בכל הנוגע לאופיו והתנהגותו, בדרך כלל כמובן, זוהר בהחלט יכול לקבל אותה.

זוהר הוא באמת זן נדיר של נבחר ציבור. חוסר ניסיונו מהווה בהרבה מקרים חיסרון בולט, כפי שכבר כתבתי בטור השני, שמנה את הסיבות ההפוכות לאלו המובאות פה, אולם אפשר גם להביט על כך מן הצד השני: חוסר ניסיונו של זוהר הוא לפעמים יתרון גדול. בכלל, בואו לתפקיד ראש העירייה בלי קריירה פוליטית עשירה מאחוריו, בלי שנדרש למאבקים הכה מוכרים בפוליטיקה המקומית הדורסנית וכפוית הטובה, אשר כדרך הפוליטיקה, לא תמיד משאירה שורדים מאחוריה

הנה הן הסיבות שבגללן זוהר הוא בעצם ראש עירייה יוצא דופן. לטובה. למען הסר ספק, כולן יכולים לחיות בכפיפה אחת עם הסיבות שנמנות מן העבר השני של המתרס.

  1. כוונותיו של זוהר חיוביות. באמת חיוביות. הוא בא לתפקיד ונבחר אליו מתוך תחושה של שליחות של ממש. אין דבר בעולם שהוא רוצה יותר מאשר להצליח בו, ואין דבר בעולם שהוא לא עושה כדי להצליח בו. לשיטתו, פעילותו הנמרצת לטובת המראה החזותי של העיר עומדת בקנה אחד עם שיפור התדמית שכה נדרש לקריית מלאכי ולתושביה. "חזות נקייה ויפה היא תנאי ראשון בדרך לשינוי, שלא יכול להתקיים בלעדיה", הוא נוהג להגיד, ואפשר בהחלט להסכים איתו. כמו שתלמידים בבתי הספר זקוקים לסביבת לימודים מטופחת, עתירת טכנולוגיה ואמצעים, כך גם עיר זקוקה לחזות שאפשר לזקוף חזה בגאווה בפניה. כמובן, הדרך להשגת היעד הזה עוד רחוקה מאוד, גם כיום יש מקומות בעיר שמשוועים לטיפול, אבל את הכסף סופרים במדרגות. ראוי לתת לזמן לעשות את שלו. בעוד שנה או שנתיים, כאשר כבלי תכנית ההבראה יוסרו מעל העירייה ועיבוי מערת התברואה וניקיון העיר יתאפשר באמת, אפשר יהיה לבחון האם הצעדים הראשונים שהתרחשו בשנה וחצי האחרונה אכן הביאו את השינוי.
  1. כי זוהר עשה סדר בכאוס ששרר בקרב עובדי העירייה. על תופעת "עובדי בתי הקפה" הסתער זוהר (וחיסל אותה לחלוטין) כבר בראשית קדנציה שלו, עם סכין בין השיניים ותוך מתן חשיבות עליונה לנראות הציבורית. זה גם מה שהוביל את זוהר לוותר כבר בראשית הקדנציה שלו על נהג צמוד לו הוא זכאי מתוקף תפקידו, על רכב מכספי משלם המיסים וגם להפחית את שכרו בשיעור של חמישה אחוזים למשך שלוש השנים הראשונות לכהונתו. אין להמעיט בחשיבות הצעדים הללו. אין דבר שהציבור כעס עליו יותר מאשר להבחין בעובדי ציבור שמתבטלים ובלתי יעילים. כיום, התופעה הזאת הצטמצמה עד נעלמה, והקרדיט כולו לראש העירייה.
  1. אי אפשר לשכוח את ישיבות המועצה בקדנציה הקודמת. קללות, איומים, מכות מתחת לחגורה. הכל מהכל היה שם. אז, אופוזיציה הייתה מילת גנאי אשר הס מלהזכיר. אפילו ישיבות מועצה שנמשכו דקה או שתיים אפשר היה למצוא. ביקורת הושתקה בגסות רוח וכוח. ואילו כעת, צאו וראו את ישיבות המועצה. האופוזיציה, שכבר מזמן אינה מילת גנאי, מקבלת מקום של כבוד בהבעת עמדותיה. נכון שזה אמור להיות מובן מאליו, אך מה לעשות שבמציאות ראשי ערים נוהגים כמלך בעירם. וכאן אצלנו, אחרי השנים הקודמות בהן שלטה הבריונות, מדובר בשינוי מרענן ולא מובן מאליו. לא זאת בלבד, כבר בראשית כהונתו זוהר בחר, מיוזמתו הוא, שלא לפנות לכמה מחברי מועצת העיר הנבחרת. בכך, בחר להציב מולו גוף ביקורת משמעותי, שיכול למנוע ממנו לעשות טעויות שמקורן בשיכרון הכוח. מדובר היה בצעד אמיץ לב, אשר למרות ליבוי הביקורת הציבורית שמעוררת קיומה של אופוזיציה רחבה יחסית (ארבעה חברי אופוזיציה בפועל, ועוד שניים על הנייר), בחר זוהר לצעוד לקראתו בעיניים פקוחות.
  1. כי השירות שניתן לציבור התושבים מצד העירייה השתפר פלאים בשנה האחרונה. השירות הוא מהנושאים שהעמיד זוהר בראש סדר העדיפויות שלו עם כניסתו לתפקיד. מחלקת ההנדסה עברה שינוי מהותי, ואחרי שנים של הפניית עורף לפני האזרח, פעל המהנדס (החרוץ והמצטיין) החדש, נועם רווחה, כדי לשנות את דרכה של מי שהייתה עד לא מכבר המחלקה הכי שנואה בעיר, שהערימה במשך הרבה מידי זמן קשיים שאינם הכרחיים על כאלו הרוצים לבנות את בתיהם בקריית מלאכי. כי גם במחלקת הגבייה, שמטבע תפקידה נחשבת כ"מתעמרת", עשה זוהר סדר, והזכיר למי שצריך שתפקידם הוא לשרת את הציבור, גם אם הוא חלש וחסר אמצעים.
  1. כי בזכות הבנתו בתחומים הטכניים מתפקידיו האזרחיים בימי קדם, מצליח זוהר לחסוך עשרות ומאות אלפי שקלים. כך היה בשורה ארוכה של פרוייקטים שונים בתחומי התחזוקה והבנייה בהם זוהר התערב אישית, והצליח להפחית את הסכומים שנדרשה העירייה לשלם באופן משמעותי. כך קרה גם בהידיינות שניהל זוהר מול קבלנים המספקים שירותים לעירייה. "אני יודע כמה זה עולה להם, הם לא יכולים לעבוד עליי", הוא נוהג להגיד. אומר ועושה.
  1. מחלקת הרווחה נחשבה במשך שנים ארוכות לטריטוריה של אליהו זוהר. שם, בקשר הישיר והבלתי אמצעי עם האנשים, עם השטח, עם הציבור – הוא עשה את הונו הציבורי שהפך בחלוף הזמן להון הפוליטי שהביא אותו הכי גבוה שאפשר, עד ללשכת ראש העירייה. בתקציב העירייה של שנת 2015 עשה זוהר צעד אמיץ במיוחד: הוא הטה שני מיליון שקלים מתקציב מחלקת הרווחה לטובת תקציב מחלקת החינוך בעירייה. זו בשורה של ממש, שמעבירה את המסר הראוי: חינוך הוא עתיד העיר, ובו יש להשקיע יותר מכל. הזורע בדמעה, ברינה יקצרהו.
  1. המתנ"ס העירוני הוא פנינה מקומית שהגדיל והאדיר את פעילותו בשנה וחצי האחרונות. המנהל, יוסי פרץ, מקבל גיבוי מראש העירייה זוהר ועושה שם פלאים, ואת התוצאות רואים כולנו: יותר חוגים, יותר הצגות, יותר הופעות וגם מחזמר מקורי אחד, ששוב ניפח מגאווה את החזה של ציבור התושבים שבאו לראות אותו, ויצאו ממנו בתחושה שגם מכאן יכולים לצמוח דברים טובים.
  1. בתוך כשנה וחצי מהיום יקום מרכז צעירים מפואר. שטח כבר יש, הקצאות תקציביות גם ואפילו מחלקת צעירים הוקמה, עם מנהל וצוות שלם מסביבו. הכל קרם עור וגידים, וקרה, בשנה האחרונה. זוהר מכיר בחשיבותם של הצעירים לעתיד העיר, והקמת מרכז צעירים, שפועל בכל עיר מתוקנת, הוא צעד ראשון וחשוב לשם השארתם בעיר. ואם כבר בנייה, אי אפשר להתעלם מתנופת השיפוצים בבתי הספר, שהפעם, בניגוד לעבר, חלק גדול מהם נעשים על ידי עובדי העירייה עצמם, בלי מיקור חוץ יקר שהציבור משלם עליו יותר ממה שצריך. אה, וכן, יש גם את גני השעשועים החדישים, שאחד מהם כבר נבנה, ועוד כמה עתידים להיבנות מקרוב.
לחץ להמשך קריאה
- פרסומת -

בחירות 2018

אליאור עמר שוקל להתמודד לעירייה ברשימה עצמאית

בשיחות שערך לאחרונה עמר עם אנשיו הוא התייעץ עימם לגבי האפשרות כי יקים רשימה עצמאית לקראת הבחירות הקרובות. בוחן אפשרות להתמודד לראשות העירייה. אחד ממקורביו: "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי"

פורסם

בתאריך

האם אליאור עמר יקים סיעה עצמאית עימה יתמודד בבחירות הקרובות לעירייה? לפי מידע שהגיע לידי "המקור", שוקל עמר בחיוב את האפשרות הזאת, ואף ערך לאחרונה שיחות עם כמה פעילים בולטים במערכת הפוליטית לקראת יישומו של מהלך שכזה. אם המהלך ייצא אל הפועל – כך לפי מקורביו – יוביל עמר רשימה חדשה וישבץ בה תושבי קריית מלאכי שאינם נמנים על המערכת הפוליטית הנוכחית. "זו תהיה רשימה מעולה שתראה שגם אנשים טובים יכולים להיכנס לפוליטיקה", אמר גורם בסביבתו של עמר.
ביום שישי בשבוע שעבר כינס עמר כמה מפעיליו המרכזיים, עימם דן בדרכי הפעולה האפשריות לאחר תוצאות הפריימריז בחודש שעבר, בהן הפסיד ב-65 קולות לחבר המועצה ב-25 השנים האחרונות יוסי סולימני. לפי גורמים שנכחו בפגישה, עמר הציג בפניהם מספר אפשרויות בהן יוכלו לנקוט, בהן התמודדות ברשימה עצמאית לראשות או למועצת העיר, חבירה למועמדים אחרים לרשימה משותפת והישארות במפלגת "העבודה" כמספר 2 של סולימני. לאפשרות האחרונה התנגדו פעיליו של עמר באופן נחרץ, בטענה כי המשקעים שנוצרו במהלך הפריימריז גדולים מידי ולא ניתנים לגישור. "אי אפשר לשכוח מה קרה, איך הדברים התנהלו ומה עשו כדי לנצח אותנו", אמרו הפעילים לעמר. לדברי כמה מהם, לא ניתן יהיה לשווק לציבור חבירה שכזאת: בעוד עמר מבקש להזרים דם חדש למערכת הפוליטית ולהביא לשינוי בה, סולימני מהווה לכאורה את ההיפך הגמור מזה. מקורבו של עמר אמר כי התמודדות עצמאית  "זו האפשרות הכי טובה ונכונה כדי לממש את השאיפה לעשות שינוי, לפעול למען הצעירים והמבוגרים, למען שינוי ההסכם עם באר טוביה ונגד המשך ההתעמרות של תאגיד המים בתושבים".
כמה מהנוכחים בפגישה תמכו באפשרות כי עמר ירוץ לראשות העירייה, בייחוד במצב הנוכחי בו אין מועמדים בולטים אחרים. עמר אמר לאנשיו כי המטרה אליה יש לחתור היא להשיג מקסימום השפעה כדי לממש את השקפת העולם והשאיפות לפעול לטובת הציבור בתחומים השונים, ואמר כי הוא "לא זונח את האפשרות להתמודד לראשות העיר, אבל לא בכל מחיר". בשבועיים האחרונים נפגש עמר מספר פעמים עם חיים ויצמן, השוקל להתמודד לראשות העירייה, ובסביבתו אמרו כי ויצמן הוא "מועמד ראוי", אך הוסיפו כי טרם התקבלה כל החלטה בנושא.
אליאור עמר מסר בתגובה לדברים: "אין עדיין החלטות. אעשה את מה שישרת הכי טוב את המטרה שעבורה נכנסתי לפוליטיקה".

לחץ להמשך קריאה

חדשות

עשירית מתקציב העירייה מופנה לתשלומי פנסיה לגמלאים

סך תשלומי הפנסיה של העירייה לעובדים שפרשו מגיע ליותר מ-15 מיליון שקל בשנה, כך עולה מסקירה שהוצגה בפניי ועדת ההכנסות של משרד הפנים. מבחינה אחוזית, מדובר על סכום הגבוה כמעט פי 2 מזה שמשלמות הרשויות הסמוכות לה. הסיבה לתשלומים החריגים: מערכת כוח אדם מנופחת ותכניות ההבראה הרבות שעברה העיר בעשורים האחרונים

פורסם

בתאריך

על ידי

9.6% מתקציב עיריית קריית מלאכי מועבר לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. מדובר על סכום הגבוה לעיתים פי ארבעה וחמישה מהיקף תשלומי הפנסיה שמעבירות רשויות אחרות הסמוכות לקריית מלאכי. הנתונים נכונים לשנת 2017 והועלו במסגרת ועדת ההכנסות של משרד הפנים, שמקיימת בימים אלו את דיוניה לקראת קבלת החלטה על חלוקה של הכנסות המועצה האזורית באר טוביה עם שבע הרשויות הגובלות עימה, בהן גם קריית מלאכי.
לפי הנתונים, היקף תשלומי הפנסיה שמעבירה העירייה משמעותי וגדול לאין שיעור מרשויות אחרות, דבר המכביד מאוד על תקציבה השוטף, ומקשה עליה לממן פרוייקטים ופעילויות לרווחת הציבור. העירייה משלמת נכון לשנה שעברה סכום של כ-15.3 מיליון שקלים בשנה כפנסיה לעובדים שפרשו מעבודתם, סכום המהווה, כאמור, כעשירית מתקציבה. לשם השוואה, גדרה משלמת 3.8% מתקציבה כתשלומי פנסיה, מועצה אזורית חוף אשקלון 3%, נחל שורק 2% ואילו בני עייש משלמת 1.2% בלבד מתקציבה כהוצאות פנסיה לגמלאים. מועצה אזורית באר טוביה, אגב, מעבירה 3.8 אחוזים מתקציבה לטובת תשלומי פנסיה לעובדים. הרשות המקומית הקרובה ביותר לקריית מלאכי מבחינת היקף התשלומים שהיא מעבירה כהוצאות פנסיה לעובדים היא גן יבנה, שמשלמת 5.4% מהיקף תקציבה לטובת פנסיה לעובדים.


היקף התשלום של העירייה לטובת תשלומי פנסיה נחשב חריג ביותר, ולראיה – הנתונים שהוצגו לגבי הרשויות האחרות. בנתונים שהוצגו בפניי הוועדה העריכה העירייה כי יש לה הוצאות עודפות לתשלומי פנסיה בהיקף של יותר משמונה מיליון שקלים. המשמעות היא כי העירייה יכולה להשקיע פחות כסף בחינוך, בתרבות, בתשתיות ובספורט, עקב העומס המוטל על הקופה הציבורית. הסיבה לתשלומים החריגים נעוצה במערכת כוח אדם מנופחת בעירייה לאורך השנים, כאשר העירייה העסיקה עובדים הרבה מעבר ליכולותיה הכספיות – וגם הרבה מעבר לנדרש. לאור תכניות ההבראה שיושמו בעירייה בשני העשורים האחרונים, חלק מעובדים אלו נדרשו לאורך השנים האחרונות לצאת לפנסיה מוקדמת, והעירייה החלה לשלם להם תשלומי פנסיה מוקדם מהצפוי, דבר שמכביד כאמור על קופתה. אגב, העירייה לא בהכרח למדה משגיאות העבר, ובשלוש השנים שבין 2014 ל-2016 התנפחה מצבת כוח האדם בעירייה באופן משמעותי, כאשר נוספו לעירייה לא פחות מ-72 משרות חדשות. גם השכר של עובדי העירייה בעשור האחרון עלה באופן חריג לעומת ערים אחרות, דבר שתרם להתנפחות הוצאות הפנסיה.

בעירייה מצפים לגידול של 30 אלף יחידות דיור ממזרח לאזור התעשייה בתימורים. צילום: ארכיון


הצהרות ומציאות

בינתיים ולמרות הצהרותיה הראשונות, המועצה האזורית באר טוביה הודיעה כי תהיה מוכנה לחלוקת הכנסות גם עם היישוב בני עייש. בדיון שהתקיים בוועדת ההכנסות הצהיר סגן ראש המועצה, שלומי שמאי, כי המועצה תסכים לחלק את הכנסותיה מהבסיסים הצבאיים שנמצאים בתחומה בין בני עייש לקריית מלאכי, אולם עמד על סירובה של המועצה לחלוקה עם יישובים אחרים. בעבר הצהיר ראש המועצה דרור שור כי המועצה לא תסכים לחלוקת הכנסות עם אף יישוב למעט קריית מלאכי. במסגרת זאת אף הגישה המועצה תביעה נגד "המקור", לאחר שהכחישה כתבה שפורסמה ועסקה במו"מ שהתקיים בין שור לבין ראש מועצת בני עייש. שור ובאר טוביה הכחישו מכל וכל את קיומו של מו"מ ליישום של הסכמות מעין אלו. התביעה נדחתה ובאר טוביה שילמה כ-23 אלף שקל ל"המקור" כהחזר הוצאות משפט.


נושא נוסף שעלה לדיון בישיבת ועדת ההכנסות ובנתונים שהציגו בעירייה ובמינהל התכנון במשרד האוצר, מגלה כי בעוד כלפי חוץ העירייה מגביהה ציפיות ביחס לפרוייקטים של פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות בעיר, בישיבות פנימיות ההתלהבות מצוננות וגם העירייה מבינה כי הפרוייקטים לא יוכלו לצאת אל הפועל במתכונת הנוכחית אלמלא סיוע משמעותי מצד משרד השיכון. במינהל התכנון הבהירו ביחס לתכניות העתידיות של פיתוח העיר כי פרוייקטים של פינוי-בינוי בעיר אינם בעלי היתכנות כלכלית, שכן ערך הקרקע והדירות בעיר אינו מספיק גבוה על מנת להצדיק הוצאה לפועל של מיזמים כאלו.


במינהל התכנון מבהירים כי קצב המימוש של יחידות הדיור שנבנות בעיר עומד על 400 יחידות חדשות בשנה, כאשר ישנן כ-5,200 יחידות מתוכננות בשתי השכונות החדשות, "כרמי הנדיב" ו"המחנה". יש לציין שמתוך הכמות הזו כ-2,400 דירות הם חלק מפרוייקטים של פינוי-בינוי, אך כאמור, בהיעדר סיוע מצד משרד השיכון לא ניתן יהיה להוציא את הפרוייקטים האלו לפועל.

חושש מעזיבת בסיס מז"י. זוהר

אובדן של 7 מיליון ש"ח בעקבות מעבר מז"י

בישיבות ועדת ההכנסות הסבירו ראש העירייה זוהר והמנכ"ל תמיר היזמי כי העירייה עשויה לעמוד בפני שוקת שבורה
לאחר עזיבת בסיס מז"י בעוד ארבע שנים. על פי התכנון של צה"ל ומשרד הביטחון, הבסיס יועתק לאיזור לוד, מה שיביא לאובדן הכנסות של שבעה מיליון שקלים בשנה בתשלומי הארנונה. "בעוד עשור קריית מלאכי תהיה עם 170 אלף תושבים. בסיס מז"י עובר ללוד, מדובר בהפסד של 7 מיליון שקלים כי תהיה שם בנייה. במצב הנתון היא (העיר) הולכת למדרון", תיאר ראש העירייה את מצב העיר בפניי חברי הוועדה מטעם משרד הפנים והאוצר. זוהר הזכיר כי בטווח הארוך קיים תכנון להגדיל את העיר בכ-30 אלף יחידות דיור נוספות שיוקמו ממזרח לאיזור התעשייה תימורים.

לחץ להמשך קריאה

בחירות 2018

הראשון להודיע: אפרים משעל יתמודד לראשות העירייה

איש הנדל"ן המקומי וחבר המועצה לשעבר הודיע כי לאחר בחינת המפה הפוליטית החליט להצטרף למירוץ לראשות העיר. יהיה הראשון שמעמיד עצמו לבחירה מול ראש העירייה המכהן. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם"

פורסם

בתאריך

על ידי

אפרים משעל, חבר המועצה לשעבר שהכריז רק לפני שבועיים כי הוא חוזר לזירה הפוליטית, הודיע הבוקר (שישי) בשיחה עם "המקור" כי יתמודד לראשות העיר קריית מלאכי.

בשבועות האחרונים ניהל משעל מגעים עם מספר גורמים פוליטיים בעיר, ובחן את כל האופציות בנוגע לסיכויים הריאליים של מי מהמועדים הנתונים. הבוקר כאמור הוא הודיע כי החליט להתמודד על התפקיד הרם מול ראש העירייה זוהר, ויהיה הראשון שמכריז בפומבי על ריצה לראשות העיר. "אנצח בעזרת ה' ובעזרתכם", אמר משעל.

לחץ להמשך קריאה